Jak działają stacje ładowania samochodów elektrycznych?

Twoim marzeniem jest zakup samochodu elektrycznego, ale zastanawiasz się, czy nie będziesz mieć problemów związanych z jego ładowaniem? Przeczytaj poniższy artykuł, a dowiesz się więcej na temat tego w jaki sposób działają stacje samochodów elektrycznych  oraz jaki jest koszt i czas ładowania takiego samochodu.

W jaki sposób działają stacje samochodów elektrycznych?

Stacje elektryczne zawierają urządzenia służące do ładowania samochodów elektrycznych i samochodów typu pul-gin. Jak ten proces działa? Baterie samochodowo elektrycznych są ładowane prądem stałym. Większe, komercyjne stacje ładowania dostarczają prąd stały (DC) bezpośrednio do baterii danego samochodu, podczas gdy mniejsze stacje decydują się na zasilane prądem przemiennym (AC) z gniazdka, który jest następnie przetwarzany na prąd stały (DC) przez specjalistyczny inwerter w samochodzie. Prostsze ładowarki regulują jedynie moc ładowania. Inteligentne ładowarki mogą działać w określonych godzinach, obliczać energię i wykonywać inne funkcje.

Na stacjach ładowania znajdują się specjalnie skonstruowane stojaki wyposażone w odpowiednio zaprojektowane lokalne ładowarki sieciowe, do których właściciele podłączają swoje samochody elektryczne, aby naładować baterie i wykorzystać zmagazynowaną w nich energię do dalszego wykorzystania. Standardem jest to, że jedna ładowarka może obsłużyć kilka pojazdów, a każdy z nich można ładować innym prądem poprzez inny rodzaj podłączenia. Oczywiście na jednej stacji takich ładowarek może być dostępnych nawet kilkanaście. Stacje ładowania samochodów elektrycznych, często kojarzą się nam wizualnie z miejscami parkingowymi, gdzie obok występują znane nam wszystkim parkometry. Różnica jest jednak zasadnicza – nie chodzi tu o parkometry, ale o zainstalowane ładowarki (np. na parkingu) w budynku lub na słupach.

Zdjęcie różnych stacji ładowania: autodoc.pl

Koszt oraz czas trwania ładownia samochodu elektrycznego

Czas ładowania baterii w samochodach elektrycznych zależy od ich pojemności i rodzaju ładowania. W zależności od tego, gdzie ładujemy i jakim prądem, może to trwać godzinę, całą noc lub nawet cały dzień. Jesteśmy przyzwyczajeni do kilkuminutowego tankowania na stacji benzynowej, więc dla wielu osób, szczególnie na początku posiadania samochodu elektrycznego, może się to wydawać dość problematyczne. Jeśli nie mamy czasu, możemy skorzystać z szybkiej ładowarki, lecz musimy się liczyć z tym, że koszt ładowania w takiej sytuacji wzrośnie. Jeśli mamy więcej czasu, wystarczy zostawić samochód na noc w normalnej, przydomowej sieci. Rano auto jest pełne i z portfela znika tylko kilka złotych, a my ponownie możemy ruszać w trasę. Cena pełnego naładowania zależy również od pojemności baterii twojego samochodu. W przeciwieństwie do benzyny lub oleju napędowego „przepływ” baterii w samochodach elektrycznych jest uzupełniany nie tylko do jego połowy czy innej części, tak jak to wygląda w sytuacji kiedy tankujemy benzynę za konkretną kwotę.

Najzdrowszą rzeczą dla źródła zasilania silnika jest naładowanie go prawie do 100 procent. Ładowanie zarówno w domu, jak i w mieście jest zwykle naliczane według ilości KW pobranej z sieci (kilowat = 1000 W). Im większa bateria, tym więcej kosztuje ładowanie, ale zwykle oznacza to również dłuższy czas jego trwania. Koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu różni się w zależności od tego, ile płacisz za prąd. W 2022 roku średnia cena jednej kWh wynosiła około 0,77 zł. Może być jednak mniejsza, ze względu na zainstalowaną w domu fotowoltaikę. Innym sposobem ładowania baterii „elektrycznie” są ogólnodostępne ładowarki umieszczone przez operatorów lub zlokalizowane na stacjach benzynowych. Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego w tym przypadku? Jak się okazuje, ceny mogą się znacznie różnić w zależności od operatora, ale rzadko spadają poniżej 1 zł/kWh.

Źródła informacji:

https://www.autodoc.pl/info/jak-dlugo-trwa-ladowanie-samochodu-elektrycznego

https://www.fachowyelektryk.pl/technologie/emobility/2484-stacje-ladowania-samochodow-elektrycznych-ev.html