Maciej Piątek, nowy szef promocji miasta w rozmowie z Moją Bochnią

Maciej Piątek, nowy naczelnik Wydziału Promocji i Rozwoju Miasta Bochni, pełni swoją funkcję od 1 grudnia. Za co odpowiada, jakie ma pomysły, jakie decyzję podjął na starcie?

Moja Bochnia: Proszę o kilka słów o sobie: pochodzenie, wykształcenie, dotychczasowa droga zawodowa.

Urodziłem się w Tarnowie, ale całe życie mieszkam w Bochni. Jestem żonaty, mam 3-letnią córkę. Zdobyłem tytuł magistra politologii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Swoją drogę zawodową rozpocząłem już w czasie pierwszych lat studiów. Pracowałem w bocheńskim sklepie komputerowym, później w restauracji w Krakowie oraz w zakładzie fotograficznym. Następnie rozpocząłem staż w Miejskim Domu Kultury w Bochni, a po jego zakończeniu zostałem zatrudniony na stanowisku kasjer-referent. Zajmowałem się prowadzeniem strony internetowej kina Regis oraz aktywną promocją kina w szkołach z powiatu bocheńskiego. Kolejnym moim miejscem pracy był Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Bochni, gdzie na stanowisku podinspektora byłem odpowiedzialny przede wszystkim za organizację zawodów sportowych dla młodzieży szkolnej na szczeblu miejskim, powiatowym oraz wojewódzkim. Prowadziłem również stroną internetową oraz przygotowywałem materiały promocyjne i prasowe Ośrodka. Ostatnio pracowałem jako instruktor nauki jazdy. Dzięki temu poznałem setki młodych ludzi, co pozwoliło mi spojrzeć na Bochnię z ich perspektywy.

Bardzo się cieszę, że swoją pracą będę mógł uatrakcyjnić wizerunek naszego miasta w oczach jej mieszkańców oraz zainteresować nim turystów i inwestorów.

Za co odpowiada Pan na stanowisku naczelnika?

To, za co odpowiadam na stanowisku naczelnika, określa mój zakres obowiązków ustalony przez mojego bezpośredniego przełożonego, Panią Burmistrz Małgorzatę Szczeparę:
– planowanie, organizowanie, nadzorowanie oraz kontrolowanie pracy podległych pracowników w sposób zapewniający pełną, prawidłową i terminową realizację zadań Wydziału,
– rozdział prac do wykonania między pracowników wydziału z uwzględnieniem rangi i priorytetu zadań,
– rozliczanie z wykonania zadań przydzielonych poszczególnym pracownikom,
– przygotowywanie materiałów informacyjnych dla Rady Miasta i Burmistrza Miasta oraz odpowiednio projektów uchwał i zarządzeń tych organów,
– organizowanie różnego rodzaju imprez, spotkań, wystaw związanych z promocją Miasta,
– przygotowywanie uroczystości organizowanych przez Burmistrza Miasta,
– kontakty z mediami w zakresie promocji Miasta,
– stałe utrzymywanie współpracy z miastami partnerskimi w tym organizacja pobytu delegacji zagranicznych oraz organizowanie zagranicznych wyjazdów oficjalnych władz Miasta Bochnia,
– współpraca w zakresie promocji Miasta z innymi gminami oraz społecznościami lokalnymi innych państw,
– koordynacja współpracy z organizacjami pozarządowymi,
– nadzór nad prowadzeniem oficjalnej strony Miasta Bochnia oraz Bocheńskiego Biuletynu Informacji Publicznej,
– wydawanie zezwoleń na przeprowadzanie imprez masowych,
– nadzorowanie aplikacji o środki unijne,
– prowadzenie teczek aktowych (spraw) zgodnych z niniejszym zakresem obowiązków – wg zasad określonych w Instrukcji Kancelaryjnej obowiązującej w Urzędzie Miasta,
– wykonywanie innych prac zleconych przez Burmistrza Miasta oraz Zastępców Burmistrza Miasta.

Jakie decyzje podjął Pan od objęcia funkcji?

W ciągu pierwszego tygodnia zmieniłem zakres zadań niektórym pracownikom Wydziału Promocji i Rozwoju Miasta. Podjąłem, wspólnie z Panią Burmistrz Małgorzatą Szczeparą, decyzję o przeprowadzeniu szkolenia z zakresu promocji miasta dla pracowników Wydziału. Zdecydowałem o wprowadzeniu zmian na stronie internetowej Miasta (wygląd, funkcjonalność, zawartość merytoryczna).
6 grudnia br. odbył się w Muzeum Bocheński Dzień Świętego Mikołaja gdzie, w imieniu Pana Burmistrza, przedstawiłem zebranym św. Mikołaja, który rozdał im okolicznościowego piernika. Wizyta św. Mikołaja była zorganizowana przez Wydział Promocji.

Co Pana zdaniem jest największym atutem Bochni, a co jej słabością,
która utrudnia jej rozwój?

Bochnia ma wiele atutów, ale te najważniejsze to:
– korzystne położenie komunikacyjne (autostrada A4, droga krajowa nr4, drogi wojewódzkie, linia kolejowa Kraków-Przemyśl, bliskość lotniska w Balicach),
– atrakcyjne tereny inwestycyjne w rejonie zjazdu z autostrady (Bocheńska Strefa Aktywności Gospodarczej),
– Kopalnia Soli Bochnia i Uzdrowisko jako niepowtarzalna atrakcja turystyczna.
Za główną słabość uważam brak Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego
dla części Miasta.

Jakie ma Pan pomysły na promocję Bochni?

Moje pomysły na promocję Bochni „do wewnątrz” to:
– zachęcanie mieszkańców Bochni do tworzenia i rozwijania małej i średniej przedsiębiorczości poprzez m.in. kampanię informacyjną o możliwościach tworzenia i rozwoju MSP,
– wspieranie i promowanie lokalnych inicjatyw mieszkańców i aktywizowanie postaw obywatelskich,
– możliwość wykorzystania promocji w internecie, stała i szybka aktualizacja danych na stronie Miasta, połączenie strony Miasta z jednym z portali społecznościowych (dzięki temu poszerzy się wiedza mieszkańców Miasta o wydarzeniach mających miejsce w Bochni),
– dobra współpraca z lokalnymi mediami,
– zagospodarowanie terenu nad Rabą w Chodenicach jako miejsca rekreacyjnego, w tym budowa otwartego kąpieliska,
– organizacja konkursów, dzięki którym zwiększy się kreatywność mieszkańców. Mogą to być konkursy plastyczne, fotograficzne itp. dla starszych mieszkańców Miasta oraz konkursy wiedzy o Mieście i o jego historii dla dzieci i młodzieży szkolnej,
– poprawienie estetyki Miasta (czystość, zieleń miejska, problem reklam w centrum),
– skoordynowanie działań jednostek miejskich, które mają wpływ na promowanie Miasta poprzez kulturę, sztukę i sport (Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, Miejski Dom Kultury, Muzeum, Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna, Kryta Pływalnia w Bochni).

Moimi pomysłami na promocję Bochni „na zewnątrz” są:
– reklamowanie Bocheńskiej Strefy Aktywności Gospodarczej w mediach specjalistycznych oraz na targach inwestycyjnych,
– udział w targach turystycznych,
– zacieśnienie współpracy z miastami partnerskimi,
– tworzenie nowych, atrakcyjnych materiałów promujących Miasto wśród turystów
i inwestorów,
– sprzedaż w punkcie informacji turystycznej pamiątek związanych z Miastem,
– przystąpienie Bochni do stowarzyszeń typu Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski, gdzie jako Miasto możemy umacniać kulturalne i gospodarcze więzi oraz rozwijać współpracę wśród mieszkańców i instytucji regionu,
– reaktywowanie programu, który był realizowany przez Małopolski Instytut Kultury pod nazwą „Pierścień Świętej Kingi”,
– zorganizowanie „Festiwalu Smaku” – przedstawienie soli jako pierwszej z używanych w kuchni przypraw,
– współpraca z wydawnictwami turystycznymi takimi jak „Pascal”,
– stworzenie i wypromowanie potrawy regionalnej. Może to być np. „kołacz św. Kingi”, który byłby sprzedawany w bocheńskich cukierniach.