Salina Cracoviensis: budowa szlaku rowerowego dobiega końca

Ponad 162 km ścieżek rowerowych łączących miasta dwóch kopalni soli: Bochnię i Wieliczkę – taka była idea projektu Salina Cracoviensis. Powoli dobiega on końca.

Projekt „Rowerowy Pierścień Solny Salina Cracoviensis – turystyczny szlak kulturowy po dawnych salinach wielicko-bocheńskich” to przedsięwzięcie zakładające poprawę walorów turystycznych aż 10 gmin z terenu trzech powiatów (bocheńskiego, wielickiego i brzeskiego):
– Miasta Bochni,
– Gminy Bochnia,
– Miasta i Gminy Nowy Wiśnicz,
– Gminy Rzezawa,
– Gminy Drwinia,
– Gminy Kłaj,
– Gminy i Miasta Wieliczka,
– Miasta i Gminy Niepołomice,
– Gminy Biskupice,
– Gminy Szczurowa.

Szlak będzie z założenia regionalną magistralą rowerową, o długości 162,3 km, która umożliwi turyście bezpieczne przemieszczanie się połączone ze zwiedzaniem najbardziej urokliwych atrakcji dawnych Żup Krakowskich – mówi Anna Kocot-Maciuszek z bocheńskiego magistratu.

Bocheńska część szlaku funkcjonuje już od dawna. Jest to ścieżka rowerowa wzdłuż drogi KN2. Można nią dojechać bezpiecznie z osiedla Niepodległości w okolice dworca kolejowego. Sam szlak prowadzi jednak ulicą Karosek w kierunku mostu wiszącego w Damienicach i Puszczy Niepołomickiej.

Szlak Salina Cracoviensis został wytyczony według zasady „rybiego kręgosłupa i ości”. Kręgosłup, czyli trasa główna (szlak niebieski) jest stosunkowo łatwa i w pełni przejezdna dla każdego potencjalnego użytkownika oraz dobrze skomunikowana z infrastrukturą (dworce, poczty, banki). Stanowi ją pętla rowerowa o długości 85,5 km łącząca ze sobą główne ośrodki turystyczne regionu – Wieliczkę i Bochnię.

Od trasy głównej, odchodzi w punktach węzłowych 5 tras łącznikowych (tzw. ości) o łącznej długości 76,8 km, które prowadzący do ciekawych miejsc i atrakcji w okolicy.

Są to następujące trasy:
– trasa łącznikowa: „Szlak Sal de Bochegna” (szlak zielony) – do historycznego składu solnego w Uściu Solnym;
– trasa łącznikowa: „Szlak Dolnej Drwinki” (szlak czarny);
– rowerowy Łącznik Rzezawski (szlak czerwony) – przez Okulice (znane sanktuarium) i Borek (renomowany ośrodek aktywnego wypoczynku) do Rzezawy;
– rowerowy Łącznik Nowowiśnicki (szlak czerwony) – do Zamku Lubomirskich (właścicieli prywatnej kopalni soli XVII –XVIII w.);
– rowerowy Łącznik: „Via Regia Antiqua” (szlak czarny) – śladami solnego traktu kupieckiego.

Do tej pory wykonano:
– koncepcję szczegółowego przebiegu szlaku,
– dokumentację techniczną i finansową (projekt oznakowania szlaku wraz z niezbędnymi uzgodnieniami i pozwoleniami, studium wykonalności),
– przygotowano i przeprowadzono procedury przetargowe,
– wybudowano i oznakowano odcinek ciągu pieszo-rowerowego o utwardzonej nawierzchni na terenie Miasta Bochnia,
– oznakowano trasę główną i trasy łącznikowe szlaku.

Obecnie trwają uzgodnienia dotyczące montażu infrastruktury towarzyszącej (stojaki na rowery, wiaty postojowe) oraz wykonania remontu odcinka drogi leśnej łącznika nowowiśnickiego.

W trakcie realizacji pozostaje również uruchomienie strony www projektu oraz wykonania kompletu map, przewodników po szlaku i tablic pamiątkowych.

Koszt realizacji projektu to ponad 780 tys. zł, z czego kwota dofinansowania z UE to ponad 585 tys. zł. Szlak ma być gotowy do końca tego roku.