Projekt eTwinning Wy(MYŚL)one historie

Na nasza skrzynkę redakcyjną trafiła relacja z ciekawego projektu eTwinning: „Wymyślone historie”. Autorem relacji jest koordynator projektu – Anna Czech. Zapraszamy do zapoznania się z nim.

 

Miło jest mi poinformować, że w dniach 26.04.2021 – 10.06.2021 realizowałam projekt eTwinning: „Wy(MYŚL)one wiadomości”, który odbył się w formie online – Teams. W projekcie wzięli nauczyciele i uczniowie z 16 szkół z Polski, w tym Zespół Szkół Nr 1 im. Stanisława Staszica w Bochni.

Nasza grupa liczył dwie osoby: Alina Czech ucząca języka niemieckiego  uczeń z klasy 2ig Jakub Możdżeń.  Projekt miał na celu podniesienie świadomości uczniów w zakresie edukacji medialnej, wiarygodności, informacji, form i sposobów weryfikacji wiadomości. Podczas realizacji projektu poznaliśmy pojęcia związane z manipulacją przekazem, techniki wprowadzające odbiorcę w błąd. Celem nadrzędnym projektu było uwrażliwienie użytkowników internetu na pojęcia fake news, manipulacja i dezinformacja medialna.  Hasła fake news, clickbait, bańka informacyjna, fact-chcecking, deepfake, phishing, fabryka trolli, postprawda, likejacking, żebrolajki i oversharing – czyli poruszanie się w gąszczu dezinformacji, podnoszenie świadomości odbioru treści w mediach. Punktem wyjścia dla projektu eTwinning: „Wy(MYŚL)one wiadomości” była projekcja filmu Social Dilemma, a następnie dyskusja na jego temat w grupie szkolnej i międzyszkolnej na platformie Teams.

Korzystając z dobrodziejstw Padletu nauczyciele i uczniowie z wcześniej wspomnianych szkół dyskutowali nad celowością tworzenia fake news oraz konsekwencjami ich publikacji. Uczniowie tworzyli krzyżówki z definicjami pojęć związanych z dezinformacją.
Nasza szkolna grupa

* wyszukiwała definicje pojęć związanych z dezinformacją: fact-chcecking, likejacking, żebrolajki i oversharing oraz przykłady zjawisk związanych z tymi pojęciami,
* opracowała broszurę w języku polskim jak również broszurę w języku niemieckim,w których objaśniała wyżej wymienione hasła związane z fałszywymi wiadomościami,
* opracowała quizy na Kahoot,

Uczniowie projektowali logo do projektu „Wy(MYŚL)one wiadomości” i uczestniczyli w konkursie na najlepsze logo dla tego projektu. Zwycięskie logo prezentuję nad tekstem. Uczestnicy projektu tworzyli fałszywe informacje dotyczące wydarzeń w dziedzinie sport, kultura i sztuka, wydarzenia społeczne, edukacja.    W trakcie realizacji projektu odbyły się spotkania online, dyskusje i spotkania na żywo w trakcie, których w pracy zespołowej rozpoznawali elementy fałszywe w poszczególnych fake news wydarzeń, zweryfikowali wiadomości, przedstawili prawdziwe informacje i opublikowali prawdziwe informacje. Została przeprowadzona dyskusja dotycząca sposobów wyszukiwania błędnych informacji i przydatności poszczególnych narzędzi do sprawdzania informacji.

nadesłane

Broszura w której wyjaśniamy pojęcia związane z fake news

Każda ze szkół uczestnicząca w projekcie eTwinning: „Wy(MYŚL)one wiadomości” zaprojektowała stronę internetową swojej szkoły wraz z wypracowanymi materiałami, które zostały zaprezentowane na TwinSpace i Padlet.

Tekst: koordynatorka projektu – mgr Alina Czech