28 tys. złotych na usuwanie azbestu

W dniach od 10 do 30 października bocheński magistrat zaplanował akcję bezpośredniego odbioru i wywozu z terenu miasta 75 ton azbestu. Koszt tego przedsięwzięcia oszacowano na 28 tysięcy złotych.

Odbierany azbest ma pochodzić z demontażu pokryć dachowych (eternit) i częściowej rozbiórki obiektów.

Przeprowadzenie akcji będzie możliwe dzięki podpisaniu przez burmistrza Bogdana Kosturkiewicza umowy z Jednostką Ratownictwa Chemicznego w Tarnowie, dotyczącej utylizacji azbestu. Materiały zawierające szkodliwy surowiec odbierane będą od uprzednio zadeklarowanych osób.

Koszt tegorocznej akcji oszacowano na kwotę 28 tysięcy złotych. Burmistrz chce, by akcja ta była kontynuowana także w kolejnych latach. Za każdą tonę utylizowanych odpadów miasto zapłaci Jednostce Ratownictwa Chemicznego kwotę 374 złotych 50 groszy.

Powszechnie wiadomo, że przetwórstwo azbestu i stosowanie wyrobów azbestowych jest niebezpieczne dla zdrowia. Surowiec ten w stanie suchym łatwo ulega rozpyleniu, a po przedostaniu się do organizmu trwale utrzymuje się w organizmie. Wyniki dotychczasowych badań świadczą o tym, że pył powstający podczas wydobycia i przerobu azbestu, a także podczas użytkowania wyrobów zawierających ten minerał, należy do czynników kancerogennych, czyli zwiększających ryzyku rozwoju nowotworu.

Należy zaznaczyć, iż azbest może być bardzo szkodliwy podczas nieumiejętnego usuwania, bez odpowiednich środków bezpieczeństwa, podczas łamania, rozdrabniania, pylenia płyt i wszelkich uszkodzeń mechanicznych, które mogą powodować wydostawanie się drobin włókien azbestowych do atmosfery.