Ustawa krajobrazowa: co z niej wynika dla Bochni?

Od dzisiaj (11 września) obowiązuje tzw. ustawa krajobrazowa. Ma ona doprowadzić do uporządkowania m.in. obecności reklam w przestrzeni publicznej oraz pozwolić zadbać o ład przestrzenny i ochronę krajobrazu. Co z tego wynika dla Bochni, czy należy spodziewać się pozytywnych zmian w wizerunku miasta?

Jak poinformował nas Andrzej Koprowski, asystent burmistrza Bochni, obecnie w magistracie trwają prace pod kierunkiem Architekta Miejskiego, w celu dostosowania działań gminy do ustawy z dnia 24 kwietnia 2015 „o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu”. 11 września akt prawny zaczyna obowiązywać. Ma pomóc samorządom w uporządkowaniu m.in. obecności reklam w przestrzeni publicznej oraz pozwolić zadbać o ład przestrzenny i ochronę krajobrazu.

Ustawa wprowadza kary za nielegalne reklamy, które będą wynosić czterdziestokrotność opłat reklamowych ustalanych przez gminy. Ponadto ustawa daje samorządom możliwość uchwalenia lokalnego kodeksu reklamowego, w którym określone zostaną zasady sytuowania m.in. nośników reklam. Ustawa definiuje pojęcie reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego, krajobrazu priorytetowego. Nakłada też m.in. obowiązek sporządzania przez samorząd wojewódzki audytu krajobrazowego; mają być w nim zdefiniowane obszary krajobrazów priorytetowych. Dla tych obszarów sejmik województwa ma mieć możliwość ustalania norm dotyczących wysokości, kształtu budynków i ewentualnego stosowania materiałów miejscowych lub tradycyjnej architektury – mówi Andrzej Koprowski.

Pierwotnie ustawa przewidywała kary w wysokości do 5 tys. zł za reklamy niezgodne z wytycznymi. Senatorowie w odpowiedzi na postulaty organizacji społecznych walczących o estetykę przestrzeni publicznej zaproponowali wyższe kary, które mają wynosić czterdziestokrotność opłaty reklamowej ustalanej przez gminy. Posłowie ostatecznie poparli tę poprawkę. Teraz władze wszystkich województw mają obowiązek wykonać tak zwane audyty krajobrazowe. Dzięki nim możliwe będzie określenie tak zwanych „obszarów krajobrazów priorytetowych”, w których będzie można określić wielkość i architekturę stawianych tam budynków. Chodzi o zachowanie tradycyjnej architektury, czy też wykorzystanie materiałów dostępnych w danym miejscu.

Ustawa krajobrazowa definiuje pojęcia reklamy i szyldu, a na dodatek pozwala samorządom na decydowanie o zasadach rodzaju i umiejscowienia reklam na danym terenie. Dzięki takim narzędziom będzie łatwiej opanować przedsiębiorców i firmy zajmujące się reklamą zewnętrzną, które zaśmiecały przestrzeń publiczną niezliczoną ilością szyldów, reklam i bannerów. Ważnym elementem ustawy jest także sprecyzowanie, kto poniesie karę za nielegalną lub niezgodną z wytycznymi reklamę. Odpowiada za nią osoba lub instytucja, która ją w danym miejscu umieściła. Jeśli jednak niemożliwe będzie namierzenie ich, to zapłaci karę właściciel posesji lub budynku, na którym zawisła dana reklama lub banner.

Wiele osób pewnie odetchnie z ulgą, gdyż skończy się samowola stawiania reklam, które często latami wiszą, rdzewieją, szpecą fasady budynków, dojazdy do miast, płoty i parkany na ulicach. Niejednokrotnie turysta szukający architektonicznych uroków miasta jest atakowany szeregiem tablic i bannerów, które zasłaniają fronty budynków. Jesteśmy przekonani, że dzięki nowym możliwościom uporządkowania krajobrazu, nie tylko Bochnia ale cała Polska odmieni swój wygląd, a ze swojej strony uczynimy wszystko żeby położyć kres szpecącym wygląd miasta reklamom, ujednolicić charakter i wielkość reklam i innych informacji pojawiających się w przestrzeni miasta – ocenia Andrzej Koprowski.