Kampania promująca budżet obywatelski rozpoczęta

10 sierpnia rozpoczęła się kampania informacyjna dotycząca budżetu obywatelskiego. Zaprezentowano m.in projekt regulaminu oraz logotyp promujący budżet.

O budżecie obywatelskim na spotkaniu z mediami mówili: burmistrz Stefan Kolawiński, asystent burmistrza Andrzej Koprowski oraz Tomasz Ryncarz, p.o. naczelnika wydziału promocji i rozwoju miasta.
Prace nad budżetem przebiegały w różnym tempie. Ostateczny kształt i projekt udało się ustalić dopiero na ostatnich spotkaniach. Było wiele pomysłów na to jak budżet ma wyglądać. Przeważyła wola mieszkańców, których reprezentowali przedstawiciele osiedli, a także mediów. W najbliższym czasie projekt budżetu obywatelskiego zostanie przedstawiony radnym, będzie on uzupełniony także uwagami radcy prawego, tak aby wszystko było zgodne z przepisami prawa. – powiedział burmistrz Stefan Kolawiński

Asystent burmistrza Andrzej Koprowski przypomniał chronologię tworzenia budżetu obywatelskiego.
Pierwsze prace miały miejsce już na przełomie września i października 2014 roku, przeprowadzono wtedy spotkania, na których pan burmistrz zaproponował kwotę 50 tys złotych dla każdego osiedla do wykorzystania na cele budżetu obywatelskiego. Zarządy osiedli zdecydowały na co mają przeznaczyć 50 tysięcy złotych. Podobnie jest także w tym roku, prace rozpoczęły się apelem do radnych z prośbą o włączenie się w prace nad projektem regulaminu budżetu. Niestety oddźwięk był słaby i burmistrz zwrócił się do mnie z poleceniem przygotowania regulaminu. – relacjonuje Andrzej Koprowski
Postanowiliśmy stworzyć panel konsultacji społecznych z udziałem radnych, przewodniczących zarządów osiedli, NGO oraz mediów na którym opracowano ogólny kształt regulaminu. Udało się nam dość szybko przygotować projekt i przesłać go radcy prawnemu, który wyłapał trzy potencjalne niezgodności z prawem. Po naniesieniu poprawek projekt jest gotowy do przedłożenia na sesji 27 sierpnia. Będzie on także przedstawiony na komisach stałych. Mam nadzieję, że po głosowaniu będzie można ruszyć pełną parą z pracami. – mówi asystent burmistrza.

Harmonogram prac nad budżetem został skrócony do minimum. Przedstawiamy go teraz, ponieważ po 27 sierpnia nie byłoby już na to czasu. Mamy trzy tygodnie na zapoznanie mieszkańców z budżetem. Zamierzamy przeprowadzić szeroką akcję informacyjną wśród mieszkańców.

Jak dodaje burmistrz, mamy świadomość, że nie jest to dokument doskonały. Już w ubiegłym roku mówiłem o tym, że musimy dopracować się takich unormowań prawnych, które będą nas satysfakcjonowały. Nie ukrywam, że wzorowaliśmy się na innych miastach, gdzie taki budżet został wprowadzony, jednak chcieliśmy go przystosować do naszych oczekiwań.

Projekt budżetu był przedmiotem dyskusji z różnymi środowiskami, uważam więc, że nie powinno być problemu z przyjęciem tego dokumentu. Nic nie stoi na przeszkodzie aby wyeliminować te rzeczy, które powodują jakiekolwiek wątpliwości przy tworzeniu następnego budżetu obywatelskiego na rok 2016.

Tomasz Ryncarz, p.o. naczelnika wydziału promocji i rozwoju miasta, zaprezentował logotyp promujący budżet obywatelski. Wykorzystaliśmy duży atut Bochni, gdzie pierwsze dwie litery „BO” są także skrótem od słów „budżet obywatelski”. Uważam, że przy kontakcie z mieszkańcami posiadanie wyróżnika w postaci logotypu pomoże nam w kampanii informacyjnej. – zauważa.

Harmonogramu działań w ramach budżetu obywatelskiego na 2016 rok przewiduje, że procedura zgłaszania projektów przez mieszkańców rozpocznie się 7 września 2015 r. Weryfikację przewidziano na 3-30 października, a głosowanie od 14 do 15 listopada.

Michał Tabor