Muzeum: wykład o św. Kindze i koncert na klawesynie

Opowieść Jana Flaszy „O księżnej Kindze, księciu Bolesławie, początkach Bochni i pamięci” oraz koncert „Klawesyn – król instrumentów barokowych” w wykonaniu Pauliny Tkaczyk – wypełnią kolejną odsłonę Wigilii św. Kingi w bocheńskim Muzeum.

Od kilkunastu lat muzeum bocheńskie organizuje z okazji święta patronki górników solnych koncerty muzyczne, wskazując na rolę Kingi w promowaniu muzyki. Przypomina zarazem rozmaite aspekty jej życia i działalności. W tym roku pojawia się ku temu szczególna okazja – Bochnia świętuje 760. rocznicę lokacji miejskiej, a wątki legendarne wiążą odkrycie soli kamiennej na terenie przyszłego miasta z jej osobą; z kolei źródła historyczne wskazują na rolę, jaką odegrał w założeniu Bochni jej małżonek – książę Bolesław. Tego dotyczyć będzie w głównej mierze część słowna wieczoru.

Muzyka natomiast pochodzi z okresu, w którym kult św. Kingi, także w środowisku bocheńskim, zyskuje aprobatę Kościoła – w 1692 papież Klemens VII wynosi ją na ołtarze. W 1695 r. powstał, napisany przez Jana Kantego Frycjusza, proboszcza bocheńskiego w latach 1705-1715, „Pean tryumfalny Wielkiej Świata, Czarta i Ciała Tryumfatorce Świętej Kunegundzie Księżnie i Patronce Korony Polskiej przy wnoszeniu Jej Relikwii Świętych od ojców Bernardynów do kościoła farnego podczas wesołych Bocheńskiego Miasta aplauzów”. Przedstawiona w tym utworze uroczystość odbyła się 13 listopada 1695 r., w niezwykle bogatej, barokowej oprawie. Wzięły w niej udział tłumy bochnian i pielgrzymów z całej Małopolski. Relikwie znajdowały się w srebrnym, ważącym dziesięć grzywien relikwiarzu, sprawionym przez żupę solną. Według inwentarza z 1721 r. były w nim „w środku za szkłem (…) Zioberka b. Cunegundis”. Relikwiarz przepadł w czasach zaboru austriackiego.

Muzeum im. Stanisława Fischera w Bochni zaprasza w przeddzień święta patronki górników solnych na koncert z cyklu „Musica Antiqua in Vigiliae Sanctae Cunegundis”.

W programie:
– O księżnej Kindze, księciu Bolesławie, początkach Bochni i pamięci – opowieść Jana Flaszy.
– Klawesyn – król instrumentów barokowych – koncert w wykonaniu Pauliny Tkaczyk.

Jacques Duphly (1715-1789) – „Chaconne F-dur” Troisième Livre
Joseph-Nicolas-Pancrace Royer (1705-1755) – „Le Vertigo” Premier Livre
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – „Ricercar a 3” BWV 1079
Jacques Duphly – „La Pothoüin” Quatrième Livre
Joseph-Nicolas-Pancrace Royer – „La Marche des Scythes” Premier Livre

Rzecz odbędzie się we wtorek 23 lipca o godz. 17.30.

————————————————————————

Paulina Tkaczyk – klawesyn

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu Prof. Bogumiły Gizbert-Studnickiej oraz Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie klawesynu i pianoforte Prof. Roberta Hilla (dyplomy z wyróżnieniem). Ukończyła również studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium w klasie klawesynu Prof. Christine Schornsheim uzyskując Dyplom Koncertowy. Studiowała także grę na flecie barokowym traverso u Prof. Karla Kaisera oraz u Prof. Michaela Schmidta-Casdorffa. Swoje umiejętności rozwijała na wielu mistrzowskich kursach klawesynowych i fletowych. Pracowała wtedy pod kierunkiem takich profesorów jak: H. Dreyfus, K. Gilbert, C. Tilney, B. van Asperen, R. Kohnen, J. Christensen, I. Wjuniski, W. Kłosiewicz, B. Kuijken, J. Ogg, R. Brown. Artystyczne wykształcenie doskonali obecnie na studiach doktoranckich w Akademii Muzycznej w Krakowie.

W 2003 r. zdobyła wyróżnienie na Konkursie Klawesynowym Wyższych Uczelni Niemieckich w Saarbrücken. Za szczególne osiągnięcia artystyczne otrzymała Nagrodę Edukacyjną Miasta Krakowa, Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, „Sapere Auso” Małopolskiej Fundacji Stypendialnej, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Młoda Polska”, Stypendium DAAD Deutscher Akademischer Austausch Dienst.

W 2002 r. założyła zespół „Cantica Sacra”, a w 2008 r. „Musica Graziosa”. Jako klawesynistka, pianistka i flecistka brała udział w wielu prestiżowych festiwalach i koncertach w Polsce, Francji, Niemczech i Szwajcarii (między innymi: XXIX Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, XIII Ogólnopolski Festiwal „Tydzień Talentów w Tarnowie”, Tynieckie Recitale Organowe, Muzyka w Starym Klasztorze w Łodzi-Łagiewnikach, „Tempus Paschale” w Lublinie, Gliwicki Festiwal Bachowski, 32 Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”, XIX Festiwal Muzyki Dawnej w Zamku Królewskim w Warszawie, XI Międzynarodowy Festiwal Organowy w Zakopanem, XVI i XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Wolsztynie, „Letnie Podgórskie Koncerty” w Krakowie, V. Festiwal Muzyczny im. Theodora Christopha, koncerty w cyklu „Wieczory Wawelskie” oraz wielokrotnie w festiwalach: „Młodzi Artyści w Krakowie”, Dni Bachowskie, Festiwal de Musique Baroque d’Auvergne – Francja).

Od 2007 r. zatrudniona w Katedrze Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Krakowie, a od września 2010 r. również w Szkole Muzycznej w Wieliczce.