Ryszard Tabor współautorem książki o piłce ręcznej

Ryszard Tabor, były trener piłkarzy ręcznych Stalprodukt BKS, który doprowadził drużynę do I ligi (5 miejsce w grupie B), jest współautorem publikacji propagującej tę dyscyplinę sportu.

Książka pt. „Piłka Ręczna – Technika, Metodyka, Podstawy Taktyki” ukazała się nakładem Krakowskiej Oficyny Wydawniczej KONTEKST. Współautorami publikacji, oprócz Ryszarda Tabora, są Michał Spieszny i Lidia Walczyk. Ta ostatnia była wielokrotnie reprezentantką Polski w piłce ręcznej. Z kolei dr Michał Spieszny jest pracownikiem naukowym Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim oraz Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie.

W książce autorzy pomieścili omówienie metodyki nauczania głównych elementów techniki i taktyki piłki ręcznej. Zaprezentowali przykłady toku lekcyjnego, rozmaite rodzaje gier i zabaw, możliwe do realizacji nie tylko na profesjonalnych boiskach, ale i w mniejszych salach, na boiskach trawiastych bądź plaży.

Zdaniem znawców tematu, publikacja „Piłka Ręczna – Technika, Metodyka, Podstawy Taktyki” może być pomocna dla nauczycieli wychowania fizycznego, studentów wychowania fizycznego, wreszcie dla instruktorów czy trenerów piłki ręcznej. Choćby z tego powodu, że zawiera ok. 300 ćwiczeń.

Jest to specjalistyczna książka, która daje wzór, w jaki sposób należy nauczać piłki ręcznej, zaczynając od dzieci, poprzez młodzież zaawansowaną i zawodników na poziomie juniora po seniora na poziomie mistrzowskim. Ma ona ułatwić nauczycielom, trenerom, instruktorom pracę z młodzieżą i wskazać sposoby nauczania taktyki i techniki gry w piłkę ręczną. Ta książka była bardzo potrzebna, ponieważ zawiera przykładowe ćwiczenia, przykładowe toki lekcyjne, na których można się oprzeć i opracować własną metodę nauczania piłki ręcznej – mówi Ryszard Tabor.

Publikacja liczy ok. 200 stron, ukazała się w nakładzie 600 egzemplarzy.

Spis treści:

1. Historia piłki ręcznej na świecie i w Polsce
2. Wskazówki metodyczne
2.1. Metody nauczania
2.2. Formy nauczania
2.3. Zasady nauczania
2.4. Nauczanie czynności ruchowych
3. Gry i zabawy
3.1. Zasady gry w mini piłkę ręczną
3.2. Gry i zabawy z elementami techniki piłki ręcznej – poruszanie się po boisku w ataku, chwyty, podania, rzuty
3.3. Gry i zabawy przygotowujące do gry w obronie
4. Systematyka elementów techniki, opis ruchu i metodyka nauczania
4.1. Sposoby poruszania się zawodnika w ataku i w obronie
4.2. Chwyty i podania
4.3. Kozłowanie
4.4. Rzuty
4.5. Zwody
4.6. Zasłony
5. Technika gry bramkarza
6. Podstawowe elementy taktyki gry – metodyka nauczania, zasób ćwiczeń
6.1. Atak szybki
6.2. Atak pozycyjny
6.3. Obrona
7. Tok lekcyjny gier zespołowych
7.1. Zestawy ćwiczeń kształtujących
7.2. Przykładowe opracowania II części toku lekcyjnego