„Sztuka znikania” B. Konopki i prelekcja M. Stroińskiego w DKF

Kino Regis i DKF Maciste zapraszają na ostatni przed wakacjami seans w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego. 26 czerwca zostanie wyświetlony dokument w reżyserii Bartosza Konopki „Sztuka znikania” (2013). Prelekcję przed filmem wygłosi Maciej Stroiński.

Bartek Konopka, twórca nominowanego do Oscara „Królika po berlińsku” potrafi przyglądać się historii w niestereotypowy sposób. Teraz z Piotrem Rosołowskim patrzy na schyłek socjalizmu oczami haitańskiego kapłana wudu. Człowieka z innej kultury, który w tym, co dostrzega, próbuje znaleźć mechanizmy dziejów. […]Spojrzenie oczami Amona Fremona na historię świata i PRL zmusza do refleksji. A o to przecież chodzi. Intrygujący dokument.

Barbara Hollender, Rzeczpospolita

Nieznana historia haitańskiego kapłana vodou, Amona Frémona, który na zaproszenie Jerzego Grotowskiego w 1980 roku odwiedził Polską Rzeczpospolitą Ludową.

Polska była dla Amona dziwnym miejscem. Ludzie zachowywali się inaczej – godzinami stali w kolejkach, jakby chcieli pobyć razem, ale wcale ze sobą nie rozmawiali. Odprawiali dziwne rytuały na wielkich stadionach. Deszcz padał tu głośniej, jak w kraju ogłuchłych ludzi, a zimą z nieba leciała zła, biała woda niegasząca pragnienia.

Amon obserwując wydarzenia stanu wojennego przywołuje, podobnie jak Adam Mickiewicz w „Dziadach”, duchy przodków. Odprawia ceremonię vodou, aby uwolnić Polaków od złych mocy. Rozpoczyna się bój, w którym żywi i umarli jednoczą się we wspólnej walce. Duch polskiego romantyzmu łączy się z haitańskim Loa, dokładnie tak, jak 200 lat temu w czasie wielkiej rewolucji na Haiti.

„Sztuka znikania” jest spojrzeniem na czasy socjalizmu oczami przybysza z zupełnie innej kultury.

Wybrane nagrody i festiwale:
2014 – International Human Rights Documentary Film Festival, Bukareszt
2014 – FF Triest
2014 – One World Romania, Bukareszt
2014 – Kings of Docs, Strasburg
2014 – DocAviv, Tel Aviv
2013 – PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL (film otwarcia)
2013 – Wyróżnienie Specjalne w kategorii Najlepszy Międzynarodowy Film Średniometrażowy RIDM – Montreal International Documentary Festival
2013 – Wyróżnienie Specjalne w konkursie Silver Eye, Jihlava International Documentary Film Festival
2013 – Visions du Réel, Nyon (premiera światowa)
2013 – DMZ DOCS, Goyang
2013 – Krakowski Festiwal Filmowy
2013 – Gdynia – Festiwal Filmowy
2013 – MFF T-Mobile Nowe Horyzonty
2013 – Festiwal Sztuki Filmowej Dwa Brzegi
2013 – All About Freedom Festival (film zamknięcia)
2013 – Transatlantyk Festival
2013 – Letnia Akademia Filmowa w Zwierzyńcu
2013 – Bałtyk Festiwal Media i Sztuka

BARTOSZ KONOPKA
W 2009 roku za film dokumentalny „Królik po berlińsku” otrzymał nominację do Amerykańskiej Nagrody Filmowej. Film ten został pokazany na ponad 100 festiwalach, otrzymał wiele znaczących nagród oraz został sprzedany do 40 krajów.
„Lęk wysokości” (90’, 2011), pełnometrażowy debiut fabularny, miał premierę na MFF w Montrealu i otrzymał wiele nagród na międzynarodowych festiwalach filmowych (np. w Mannheim, Bombaju, Vincennes, Ińsku, Wrześni i Nagrodę za najlepszy debiut na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni). Film miał dystrybucję kinową w Polsce, Francji, Hiszpanii I Iranie.
Bartek Konopka zajmuje się filmem od 1991 roku, od kiedy zaczął studia na filmoznawstwie Uniwersytetu Jagiellońskiego. Filmy dokumentalne realizuje od 1997 roku. W 2002 ukończył wydział reżyserii WRiTV Uniwersytetu Śląskiego. Ponadto uczestniczył w kursie dokumentalnym i fabularnym w Szkole Wajdy. Nominowany do Paszportów Polityki. Członek Rady PISF.

MACIEJ STROIŃSKI
Doktor w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, redaktor tomu „Kino polskie jako kino narodowe” (z Tadeuszem Lubelskim, wyd. Ha!art, 2009).
Wykładowca filozofii na MISH-u w Krakowie. Wielokrotnie zaszczycał swą obecnością spotkania bocheńskiego DKF, zarówno jako prelegent, jak i widz.

SZTUKA ZNIKANIA (2013)
reż. Bartosz Konopka, 52 min.
26 czerwca 2014 /czwartek/, godz. 19:00.
Kino Regis, mała sala.
Bilety: 10 zł, dla członków DKF – 5 zł.
Projekt dofinansowany ze środków Filmoteki Narodowej.