Warsztaty dla nauczycieli jutro w MDK-u

Jutro odbędą się bezpłatne warsztaty kierowane do nauczycieli i dyrektorów szkół. Ich tematem będzie „Czytanie i nauka czytania w świetle najnowszych faktów naukowych”.

Warsztaty organizowane są w ramach Społecznego Programu „Szkoła 2010”. Każdy nauczyciel, który pojawi się na warsztatach otrzyma zaświadczenie o uczestnictwie. – Tego typu warsztaty będą u nas przeprowadzane po raz pierwszy. Organizuje je Akademia Nauk, która działa na terenie całej Polski – powiedziała Luiza Sawicka Hofstede z MDK-u.

Warsztaty odbędą się jutro od godziny 17.00 w kinie Regis w Bochni, będą trwały ok. 2 godzin.

Ramowy program warsztatu

Czytanie w świetle najnowszych badań naukowych
– Definicja czytania. Czytanie jako twórczy proces myślowy w definicji Tinkera i McCullougha.
– Rozpoznajemy wyraz po kształcie, tak samo jak znajomy dom czy mur (Huey). Omówienie badań Edmana, Dodge, Mullera i Cattela
– Czy fonetyzacja jest warunkiem koniecznym do zrozumienia widzianego wyrazu? Badania Jaromy, Loesera, Chromowa i Szkutnika.

Błędy w nauczaniu czytania
– Dlaczego nauka przez składanie liter i sylab może spowalniać proces uczenia się czytania?
– Kiedy dziecko może czytać głośno?
– Czy aktualne metody nauki czytania mogą mieć związek z wtórnym analfabetyzmem w Polsce i dysleksją?
– Dlaczego najsprawniej czytają dzieci, które nauczyły się czytać przed pójściem do szkoły?

Czytanie – nowe paradygmaty
– Różnica między korową funkcją mózgu a umiejętnością.
– Czy potraktowanie czytania jako funkcji może rozwiązać problem dysleksji?
– Czytanie jako nauka języka przez oko.
– Czego uczą nas o czytaniu głuchoniemi posługujący się językiem migowym?
– Czytanie – najbardziej skuteczny kanał pozyskiwania nowej wiedzy.
– Nasze dzieci potrzebują 4 razy więcej wiedzy niż my kiedy byliśmy w ich wieku. Co zrobić, aby nasze dzieci mogły czytać sprawniej niż my?

Nauka czytania dzieci o różnych Wzorcach Myślenia
– Wzorce Myślenia – zarys zagadnienia
– Dlaczego dzieci z Ruchem w Nieświadomości mogą czytać wszystko?
– Dysleksja urojona u dzieci ze Wzrokiem w Nieświadomości.
– Problemy z czytaniem i podwójne wiązanie u dzieci ze Słuchem w Nieświadomości.