W kinie Regis: Przegląd filmów latynoamerykańskich

6 dni potrwa zapowiadany przez kino Regis w Bochni Przegląd filmów latynoamerykańkich. Każdego z nich wyświetlony zostanie jeden film – według zapowiedzi organizatorów – będą to jedne z najciekawszych w filmografii latynoamerykańskiej.

Przegląd wystartuje 15 kwietnia, a rozpocznie go prelekcja Samuela Felipe Rodriguez Pereiry (Wenezuela) na temat kultury latynoamerykańskiej oraz słowo wstępne Jacka Dziduszki (DKF Maciste) na temat filmografii latynoskiej.

Proponowane w ramach przeglądu filmy:

Habana Blues

15.04, piątek, mała sala, godz. 19.00
reżyseria: Benito Zambrano
scenariusz: Ernesto Chao, Benito Zambrano
produkcja: Francja, Hiszpania, Kuba
gatunek: Dramat, Komedia, Muzyczny
czas trwania: 115 minut

Tito i Ray, dwaj młodzi kubańscy muzycy i przyjaciele od dzieciństwa od lat mają to samo pragnienie: osiągnąć sławę, a potem wyjechać z Havany. Ray żyje z Caridad i dwójką dzieci. Chociaż wciąż się kochają, wygląda na to, że ich związek zmierza ku końcowi.

Drugi z muzyków, Tito, mieszka z babcią, stateczną damą i wielką znawczynią muzyki. W czasie próby do pierwszego dużego koncertu, muzycy dowiadują się, że dwójka hiszpańskich producentów muzycznych, Marta i Lorenzo, jest na Kubie i szuka nowych talentów. Tito i Ray zdają sobie sprawę, że jest to ich życiowa szansa. Postanawiają zrobić wszystko, aby zdobyć upragniony kontrakt i uciec do wolnego świata…

Jedną z większych atrakcji filmu jest rzadka możliwość ujrzenia prawdziwego życia młodych Kubańczyków. Kręcąc film Zambrano przeprowadził wywiady z pięćdziesięcioma zespołami muzycznymi, a filmowe poszukiwania hiszpańskich producentów odkrywają przed widzem całe bogactwo kubańskiej undergroundowej sceny muzycznej.

Publiczność znajdzie tu wszystko – od punk’a do heavy metalu, poprzez reggae, ska i funk. Kubańscy nastolatkowie ubierają ciężkie buty, łańcuchy, czarne koszulki, stawiają włosy na punkową modę albo noszą rastafariańskie dredy. Próbują również przetrwać w obecnym systemie politycznym wciąż szukając swojej szansy na wolność i karierę.

Nagrody m.in.:
– 2006 – Cinema Writers Circle Awards (Hiszpania) – nagroda za najlepszą muzykę (nominacje: najlepszy reżyser,najlepszy montaż najlepszy film, najlepszy scenariusz oryginalny)
– 2006 – Goya Awards (nagroda Hiszpańskiej Akademii Filmowej) najlepszy montaż, najlepsza muzyka
– 2006 – Premios ACE (nagroda) – najlepszy aktor, najlepszy reżyser.

Głosy nienawiści

16.04, sobota, mała sala, godz. 19.00
reżyseria: Luis Mandoki
scenariusz: Oscar Orlando Torres, Luis Mandoki
produkcja: Meksyk, USA, Portoryko
gatunek: Dramat, Wojenny
czas trwania: 120 minut

Historia jedenastoletniego chłopca, Chavy ( Carlos Padilla), mieszkającego w małej wiosce, w ogarniętym wojną domową Salwadorze. Chava i jego koledzy nie mają beztroskiego dzieciństwa. Nie dość, że ich rodziny borykają się z brakiem środków do życia, to jeszcze co wieczór ściany ich tekturowych domów dziurawią kule.

Chava, mimo młodego wieku, udowadnia, że jest prawdziwym mężczyzną. Gdy jego ojciec zostawia matkę (Leonor Varela) i wyjeżdża do Stanów unikając wcielenia do armii, Chava podejmuje pracę jako pomocnik kierowcy autobusu. Jego przyszłość jest jednak niepewna.

Uzbrojeni po zęby żołnierze rządowej armii co jakiś czas odwiedzają szkolę Chavy i rekrutują jego dwunastoletnich kolegów. Ale Chava ma w sobie odwagę i spryt, jakiej nie powstydziłby się żaden dorosły. Słuchając rewolucyjnych pieśni na małym tranzystorowym radiu, wymyśla sposób, jak ustrzec siebie i innych chłopców przed poborem.

Scenariusz, na podstawie własnych doświadczeń z dzieciństwa, napisał Oscar Torres. „Głosy niewinności” były meksykańskim kandydatem do Oscara 2005, a na Międzynarodowym festiwalu Filmowym w Berlinie zostały uhonorowane nagrodą Kryształowego Niedźwiedzia.

Sekret jej oczu

17.04, niedziela, mała sala, godz. 19.00
reżyseria: Juan José Campanella
scenariusz: Juan José Campanella, Eduardo Sacheri
produkcja: Argentyna, Hiszpania
gatunek: Dramat, Kryminał, Thriller
czas trwania: 127 minut

Śledczy Benjamín Esposito kończy powoli swoją karierę, lecz wciąż nurtuje go sprawa okrutnej zbrodni sprzed 30 lat. Bezmiar niesprawiedliwości charakteryzujący układ polityczny w Argentynie w latach 70. sprawia, że morderstwo to nigdy nie ujrzało światła dziennego.

Sytuacja ta prowokuje Esposito do pisania książki i poszukiwania w zakamarkach przeszłości, a także swojej pamięci, szczegółów zbrodni. To naprowadza go na nieoczekiwany trop.

Oskar za najlepszy film nieanglojęzyczny. Nagrody GOYA za: najlepsza debiutująca aktorka, najlepszy zagraniczny film hiszpańskojęzyczny.

Gigante

18.04, poniedziałek, mała sala, godz. 19.00
reżyseria: Adrián Biniez
scenariusz: Adrián Biniez
produkcja: Argentyna, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Urugwaj
gatunek: Dramat
czas trwania: 84 minuty

Gigante, refleksyjna komedia kontynuująca najlepsze tradycje kina urugwajskiego (Whisky), opowiada o przezwyciężeniu samotności. To historia człowieka, który po latach zapadania się w osobny, pozbawiony kontaktów międzyludzkich świat, dzięki uczuciu powraca do normalnego życia.

Jara – duży facet o łagodnym usposobieniu, pracuje jako ochroniarz w supermarkecie w Montevideo. Jego uwagę przykuwa młoda sprzątaczka Julia którą Jara zauważa podczas nocnego dyżuru na monitorach nadzorujących obiekt. Zainteresowanie i fascynacja Julią powoli zaczyna przekształcać się w obsesję…

MFF Berlin: Srebrny Niedźwiedź – Grand Prix Jury, Nagroda za najlepszy debiut reżyserski, Nagroda im. Alfreda Bauera (za innowacyjność).

Aurora i Archanioł

19.04, wtorek, mała sala, godz. 19.00
reżyseria: Agustín Díaz Yanes
scenariusz: Agustín Díaz Yanes
produkcja: Hiszpania, Meksyk
gatunek: Dramat
czas trwania: 129 minut

W rolach głównych: Diego Luna (Obywatel Milk, I twoją matkę też, Nikotyna, Dirty Dancing 2 , Elena Anaya (Lucia i sex, Porozmawiaj z nią, Wróg publiczny numer jeden, część 1,) Victoria Abril (Letni deszcz, Siódmy dzień, Boskie jak diabli), Pilar López de Ayala (Baby love, Co za życie).

Aurora odsiaduje wyrok za napad, który nie poszedł zgodnie z planem. Jej towarzyszki pozostają na wolności: Ana, jej siostra, Gloria i Paloma – cztery kobiety, dla których życie wcale nie było łatwe.

Ana jest prostytutką i kocha pieniądze. Dlatego przyjmuję propozycję małżeństwa, którą składa jej Felix, niebezpieczny i wpływowy Meksykanin trudniący się handlem narkotykami. Wraz z nim dziewczyna przenosi się do Meksyku.

Pewnego dnia Ana dzwoni do Glorii – chce by przyjaciółka odwiedziła ją. Ma pewien pomysł. Tak się składa, że Aurora właśnie kończy odsiadkę wyroku i z więzienia odbiera ją Paloma. Trzy przyjaciółki jadą do Meksyku. Tu czeka na nie Ana i jej bardzo trudny, acz możliwy do zrealizowania plan…

Nagrody/ festiwale m.in.:
– 2009 – Cinema Writers Circle Awards – Nagroda CEC Award dla Najlepszej aktorki (Ariadna Gil); nominacja w kategorii m.in.: Najlepszy aktor (Diego Luna), Najlepsze zdjęcia, Najlepsza reżyseria, Najlepszy film
– 2009 – Nagrody Goya – Najlepsze zdjęcia; nominacja w kategorii m.in. : Najlepszy aktor (Diego Luna), Najlepsza aktorka (Ariadna Gil), Najlepszy film, Najlepszy montaż

Antena

20.04, środa, mała sala, godz. 19.00
reżyseria: Esteban Sapir
scenariusz: Esteban Sapir
produkcja: Argentyna
gatunek: Dramat
czas trwania: 90 minut

Niepowtarzalny, niezwykły, surrealistyczny obraz, pięknie opowiedziana bajka, wysmakowany wizualnie niemy film, odwołujący się do niemieckiego ekspresjonizmu filmowego, zwłaszcza do dzieł Fritza Langa i Friedricha Murnaua. ‘Antena’ Estebana Sapira to prawdziwa uczta dla oka i gratka dla wielbicieli kina.

Miasto bez Głosu rządzone jest przez Pana TV. Odebrał on mieszkańcom głos i przejął całkowitą kontrolę nad każdym wypowiadanym słowem oraz każdym przedstawianym obrazem. Zmusił ich do żywienia się wyłącznie żywnością jego własnej produkcji – TELE-POKARMEM.

Pan TV to nie tyle monopolista, ile personifikacja zła i totalitaryzmu. W tajemnicy pracuje nad hipnotyzującym urządzeniem, które ma mu pomóc w zawładnięciu umysłami obywateli. Jednym z etapów realizacji jego planu jest porwanie jedynej osoby w mieście, która posiada głos, pięknej piosenkarki telewizyjnej. Jednak wśród mieszkańców miasta znajdzie się kilku śmiałków, którzy postanowią pokrzyżować plany Pana TV…

Scenografia filmu została opracowana z niezwykłym wyczuciem i wyobraźnią. Choć ‘Antena’ czerpie przede wszystkim z tradycji kina niemego, Esteban Sapir używa również nowoczesnych elementów języka kina, łącząc np. grafikę z animacją.

Jednym z istotnych bohaterów filmu jest samo słowo: wielkość liter w dialogach uzależniona jest np. od siły głosu mówiącego czy też roli, jaką postać w filmie odgrywa. Tekst może zostać odepchnięty bądź zmiażdżony. To niewątpliwie jeden z najbardziej oryginalnych filmów ostatnich lat. Został on zaprezentowany podczas otwarcia MFF w Rotterdamie w 2007r.

Film nagrodzony na:
– Clarin Entertainment Awards – najlepszy reżyser, najlepsza muzyka.
– Argentinean Film Critics Association Awards: najlepszy reżyser, najlepsza muzyka.
– A Night of Horror International Film Festival: najlepszy film nieanglojęzyczny.

Przegląd film ów latynoamerykańskich w kinie Regis: 15-20.04.2011. Bilety na pojedynczy seans: 10 zł, (8 zł dla członków DKF), karnet na 3 seanse: 20 zł. Rezerwacje: tel. /14/ 611 69 35 w.27.