„Integracja malowana dźwiękiem” – przyjmowanie zgłoszeń na III Festiwal Piosenki

Do 25 maja można nadsyłać zgłoszenia na III Festiwal Piosenki „Integracja malowana dźwiękiem”. Odbędzie się on 8 i 9 czerwca w Oratorium św. Kingi w Bochni.

Wystąpią uczniowie z Ośrodków Szkolno-Wychowawczych, szkół integracyjnych, a także ze szkół podstawowych i gimnazjów.

Wszyscy uczestnicy wezmą udział w warsztatach, które poprowadzą znani artyści, m.in. Anna Wyszkoni, Marek Piekarczyk i Marek Pacuła. Przesłuchania konkursowe będą otwarte, festiwal zakończy muzyczna gala laureatów i koncert gwiazdy festiwalu. W tym roku będzie to Anna Wyszkoni, która wraz z zespołem „Łzy” zaśpiewa swoje największe przeboje.

Organizatorem festiwalu jest Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Bochni oraz działające przy tej placówce Stowarzyszenie na Rzecz Osób Niepełnosprawnych. Idea, przyświecająca tej imprezie polega na integracji środowisk osób niepełnosprawnych z rówieśnikami, uczęszczającymi do szkół masowych oraz promocja uzdolnień muzycznych uczniów.

Niepełnosprawność nie oznacza braku pasji muzycznych i artystycznych zainteresowań. Trzeba więc je rozwijać, ponieważ to one mogą być jednym ze sposobów zaistnienia tych osób we współczesnym świecie. Promocja uzdolnień, może sprawić, że widok człowieka niepełnosprawnego nie będzie dziwił, ale wywoływał podziw – mówi Teresa Jaszczyńska, dyrektor Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Bochni.

Festiwal organizowany jest już od trzech lat. Wystąpili w nim dotąd uczniowie z kilkudziesięciu szkół, a oceniali ich tacy artyści, jak Zygmunt Konieczny, Renata Przemyk, Jacek Wójcicki, Maciej Zembaty i – związani z Bochnią – dyrektor artystyczny „Piwnicy pod Baranami” Marek Pacuła oraz wokalista TSA Marek Piekarczyk.

Podczas pierwszej edycji śpiewali uczniowie z małopolski, w kolejnym roku zgłoszenia spływały także z województwa śląskiego i podkarpackiego. Tym razem festiwal ma zasięg ogólnopolski. – To chyba jedyny w Polsce festiwal, gdzie na deskach muzycznej sceny wspólnie występują uczniowie niepełnosprawni i ich rówieśnicy ze szkół masowych. To znakomita okazja, by dzieci i młodzież z tych pozornie różnych szkół mogły zaprezentować swój artystyczny talent. Umiejętności wokalne są przecież darem, niezależnie od posiadanych umiejętności pojmowania wiedzy. Każdy uczeń może go mieć, zarówno ten, co bez trudu oblicza skomplikowane równania, jak i ten, co z wielkim wysiłkiem pojmuje matematykę. Pięknie śpiewać może twórca ciekawych wypracowań, jak i uczeń, któremu błędy ortograficzne zdarzają się w pisowni wielu wyrazów. To jest właśnie ten wspólny mianownik uczniów w tzw. normie i niepełnosprawności intelektualnej – dodaje Jerzy Turek.