Azbest do usunięcia

W tym roku z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska powiat bocheński przeznaczył na usuwanie azbestu kwotę 38 tys. złotych. Są to pieniądze, które zostaną przyznane poszczególnym gminom, które zgłosiły chęć uczestnictwa w akcji usuwania azbestu.

Zgodnie z rozporządzeniem ministra każda gmina na swoim terenie jest zobowiązana do zbierania informacji od osób fizycznych o ilości i stanie wyrobów zawierających azbest. Gminy mają też obowiązek każdego roku aktualizować te dane. Z zestawienia które przesłały gminy wynika, że na terenie powiatu jest 3800 obiektów, które mają dachy lub elewacje wykonane z płyt azbestocementowych. To ponad 665 tys. m 2 . Najwięcej takich budynków jest w gminie Bochnia, bo aż 1014, najmniej jest ich w samym mieście tylko 38.

Nie jesteśmy w stanie usunąć całego azbestu z powiatu, przede wszystkim z uwagi na koszty jakie się z tym wiążą. Postanowiliśmy udzielić każdej zainteresowanej gminie dofinansowanie w wysokości do 40% przedstawionych kosztów usuwania azbestu. Najwięcej na ten cel przeznaczyła gmina Trzciana i miasto Bochnia – mówi starosta bocheński Jacek Pająk.

Koszt utylizacji 1 tony płyty azbestocementowej wraz z transportem to 330 zł. Do końca roku 2032 Rada Ministrów wyznaczyła graniczną datę usunięcia wyrobów azbestowych. W programie ustalono, że koszty usuwania azbestu z posesji w 100% obciążają właściciela obiektu. – Samorządy nie mają obowiązku usuwania pokryć azbestowych, natomiast z uwagi na duże społeczne oczekiwania w tym zakresie również w następnych latach będziemy kontynuować tą akcję – dodaje starosta.

Należy zaznaczyć, iż azbest może być bardzo szkodliwy podczas nieumiejętnego usuwania, bez odpowiednich środków bezpieczeństwa, podczas łamania, rozdrabniania, pylenia płyt i wszelkich uszkodzeń mechanicznych, które mogą powodować wydostawanie się drobin włókien azbestowych do atmosfery. Niewłaściwe usuwanie azbestu może być przyczyną wielu groźnych chorób.

There are 5 comments

  1. Zawsze to coś ja tam, jestem zadowolony z pracy starosty z pani dyrektor budownictwa też nie zna się babka na przepisach i przynajmniej szybko pozwolenia wydaje:)

  2. Projekt jak zawsze z dumą i pompą reklamowany i nagłaśniany a za projektem idzie wielkie G.ó..no. Urzędasy tylko mają dodatkowo płatne etaty”za wdrażanie”

  3. wszystko dobrze by było, gdyby ten azbest faktycznie był utylizowany a nie wywozony gdzieś w pola i wysypywany na droge, bo właściciele budynków bardzo często tak robią

  4. cztery lata temu wymieniałem pokrycie dachowe, napisałem pismo do urzędu gminy co mam zrobić z azbestem. Odpowiedz : złożyć w bezpiecznym miejscu i czekać i tak czekam a azbest leży.