Reklama

O sile dobra i o przyzwoitości – „Złodziejaszki” Hirokazu Koreedy w DKF Maciste

W czwartek 11 kwietnia o godz. 19.00 odbędzie się kolejne spotkanie w ramach działalności DKF „Maciste”. Zobaczymy najnowszy – zwycięski na Festiwalu w Cannes 2018 – film Hirokazu Koreedy pt. „Złodziejaszki”. Przed seansem prelekcję do filmu wygłosi Maciej Gil.

Piękny film o prawdziwym rodzinnym szczęściu. Zabawny i wzruszający z zaskakującym zwrotem akcji. „Złodziejaszki” skradły moje serce /Grażyna Torbicka/

Złodziejaszki” to historia trzypokoleniowej ubogiej rodziny żyjącej na przedmieściach Tokio. Utrzymują się najróżniejszych dorywczych zajęć oraz drobnych kradzieży. I choć ledwo wiążąc koniec z końcem, to gdy jednak pewnego dnia w ich życiu pojawia się bezdomna dziewczynka, bez wahania decydują się zapewnić jej dach nad głową. To początek wydarzeń, które odsłonią skrywane tajemnice z rodzinnej przeszłości.

Reżyser filmu Hirokazu Kore-eda należy do czołówki współczesnych japońskich twórcow i jest najpopularniejszym przedstawicielem tej kinematografii w Polsce. W ostatnich kilku latach kinowa publiczność miała okazję obcować z jego głośnymi, nagradzanymi obrazami „Po burzy” (2016), „Nasz młodsza siostra” (2015), „Jak ojciec i syn” (2013). Krytycy nazywają go kontynuatorem filmowej tradycji japońskiego mistrza Yasujiro Ozu, jednak sam Koreeda uważa, że bliżej mu do Kena Loacha, który podobnie jak on używa kamery do sportretowania społecznych nierówności i absurdów współczesnego świata.

– Świat zmierza w przedziwnym kierunku, nie wiem czy rodzina w takim tradycyjnym założeniu, zbudowana na dobrowolnym byciu razem, długotrwałej i wielopokoleniowej więzi czy bezinteresownej chęci niesienia pomocy ma szansę przetrwać. Ten temat wciąż do mnie powraca, bo nie ma jednej recepty na udane życie rodzinne, na trwałe relacje. A tak jak powiedziałem, współczesny świat nie sprzyja inwestowaniu czasu, wiedzy, czy pieniędzy we wspólnotę. Wszyscy stawiają teraz na siebie, liczy się jednostka nie zbiorowość mówił w wywiadzie dla „Wprost” po ubiegłorocznym Festiwalu w Cannes.

Z tej najważniejszej na świecie filmowej imprezy wrócił ze Złotą Palmą. Choć w Konkursie Głównym konkurował z „Zimną wojną” Pawła Pawlikowskiego, a także z filmami m.in. Spike’a Lee, Matteo Garrone czy Nadine Labaki, tu Jury pod przewodnictwem amerykańskiej aktorki Cate Blanchett jednogłośnie zdecydowało

o uhonorowaniu filmu japońskiego reżysera.

Najważniejsze wyróżnienia i nagrody:

Cannes 2018 – Złota Palma dla Najlepszego filmu

Asian Pacific Screen Awards 2018 Nagroda dla Najlepszego Filmu

Złote Globy 2019 – nominacja w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny

Oscary 2019 – nominacja w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny

Independent Spirit Awards 2019 – nominacja w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny

BAFTA 2019 – nominacja w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny

Asian Film Awards 2019 6 nominacji.

Nagrody Japońskiej Akademii Filmowej 2019 12 nominacji.