Wiśnicki „Plastyk” wyśle uczniów na innowacyjne praktyki

Liceum Plastyczne im. Jana Matejki w Nowym Wiśniczu uzyskało 36 300 euro dotacji na realizację projektu w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+ Akcja KA 219. Projekt „Animacja i TIK jako nowa jakość wspomagania edukacji o dziedzictwie kulturowym Polski i Finlandii” będzie realizowany wspólnie z fińską Szkołą Rzemiosła i Projektowania Lybecker w Raahe.

Głównymi celami projektu są: opracowanie i wdrożenie innowacyjnych praktyk w dziedzinie edukacji o dziedzictwie kulturowym z wykorzystaniem animacji poklatkowej i TIK, wymiana dobrych pomysłów, doświadczeń i metod pomiędzy szkołami o różnych profilach. podniesienie kompetencji cyfrowych i językowych z wykorzystanie różnorodności uczestników projektu, wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach, aby ukończyli szkołę i potrafili znaleźć się na rynku pracy, dbanie o poprawę rezultatów uczniów osiągających wyniki poniżej przeciętnej, wspieranie kształcenia w zakresie przedsiębiorczości. Podczas realizacji poszczególnych działań projektu wykorzystane zostaną różne formy współpracy. Stosowane będą aktywne metody nauczania wykorzystujące animację i TIK, a językiem komunikacji będzie język angielski.

Przewiduje się dwa wyjazdy do szkół partnerskich trwające po 10 dni oraz działania uczestników między mobilnościami oraz po ich zakończeniu, uwzględniające utworzenie i prowadzenie strony internetowej projektu, postprodukcję wszystkich filmów, projektowanie plakatów. W projekcie weźmie udział 16 uczniów szkół średnich oraz 4 nauczycieli, którzy utworzą dwie 10 osobowe grupy międzynarodowe. W trakcie dwóch mobilności zaplanowane są 16-dniowe warsztaty. Oprócz części teoretycznej będą miały wymiar praktyczny. Uczestnicy poznają dziedzictwo kulturowe regionów, w których zlokalizowane są szkoły partnerskie i wykorzystają legendy regionalne do pracy. W Nowym Wiśniczu napiszą scenariusze do filmów, wykonają tła, elementy oraz zdjęcia do animacji wykorzystując potencjał artystyczny szkoły, natomiast w specjalistycznych pracowniach w Raahe nastąpi udźwiękowienie i montaż filmów animowanych. Projekt koncentruje się na wyprodukowaniu dwóch etiud filmowych metodą animacji poklatkowej oraz filmów „Making off” dokumentujących wspólną pracę uczniów szkół posiadających bogatą, ale różną bazę technologiczną. W trakcie mobilności odbędą się warsztaty z animacji prowadzone przez ekspertów, znanych na świecie reżyserów filmów animowanych.

Innowacyjny projekt używa animacji jako nowego narzędzia cyfrowego w kształceniu o dziedzictwie kulturowym narodów UE. Innowacyjne praktyki zostaną skierowane dodatkowo do uczniów szkół podstawowych w wieku 7–10 lat w Nowym Wiśniczu i Raahe, co wpłynie na wzrost ich kompetencji językowych i cyfrowych. Efektem tych jednodniowych warsztatów prowadzonych przez wspomniane wcześniej dwie grupy międzynarodowe, będą materiały do czterech małych etiud filmowych. Rezultaty projektu w postaci 2 etiud animowanych i 4 małych etiud filmowych powstałych na bazie dziedzictwa kulturowego Polski i Finlandii oraz filmy „Making off” zostaną pokazane szerokiej publiczności w Polsce i Finlandii, pokazy promować będą wykonane przez uczestników plakaty, ponadto dwie etiudy filmowe zostaną wysłane na międzynarodowe festiwale filmów animowanych. Podniesie to rangę projektu i szkół na arenie międzynarodowej.

Realizacja projektu zapewni uznanie doskonałych wyników w uczeniu się lub nauczaniu języków poprzez nadanie ELL, uznanie nowych kompetencji przez nadanie Certyfikatów oraz Europass – Mobilność, bardziej pozytywne podejście do projektów europejskich i wartości unijnych, niwelowanie różnic w efektach kształcenia powiązanych z różnicami społeczno-ekonomicznymi, obniżenie odsetka uczniów kończących przedwcześnie naukę z grup defaworyzowanych, większą satysfakcję i motywację w codziennej pracy, bardziej nowoczesne, dynamiczne i profesjonalne środowisko szkolne, gotowe by włączyć dobre praktyki do działań codziennych, otwarte na synergię z innymi organizacjami. Szkoły o różnych profilach, z różnych krajów zapewnią sobie nawzajem wartość dodaną. Uczniowie nauczą się podobieństw, różnic i uniwersalnych wartości w europejskim dziedzictwie kulturowym. Uczenie się oparte na TIK będzie najwygodniejszą metodą dla tego dwu-kulturowego projektu. Z uwagi na metody pracy szkoły zyskają wizerunek placówek nowoczesnych, realizujących założenia traktatowe Unii Europejskiej.