Jest pomysł na rozwiązanie problemu galimatiasu reklamowego, rażącego szczególnie w historycznym centrum Bochni. W ramach Budżetu Obywatelskiego powstał projekt „Bochnia może być piękna”. Ma on doprowadzić do uporządkowania chaosu reklamowego i stworzenia projektu 12 stylowych reklam i witryn w miejsce obecnych, często przypadkowych rozwiązań.
Początek drogi poprawy estetyki i jakości przestrzeni publicznej w Bochni, to jej historyczne centrum – Rynek oraz fragment ciągu komunikacyjnego przebiegającego ulicami Kazimierza Wielkiego i Tadeusza Kościuszki od Placu Turka do budynku Sądu Rejonowego – czytamy w komunikacie prasowym urzędu miasta.
Urzędnicy zapraszają mieszkańców do udziału w akcji. Zgodnie z założeniem, każdy mieszkaniec Bochni mógł:
– wyrazić opinię na temat funkcjonowania i skuteczności istniejących reklam już istniejących – szczegółowe informacje można znaleźć tutaj – wziąć aparat fotograficzny, telefon i czynnie uczestniczyć w akcji fotograficznej, zaplanowanej na 12 listopada. Zbiórka na Rynku pod pomnikiem Króla Kazimierza o 14.00. Spacer będzie trwał godzinę do półtorej godziny i każdy kto będzie chciał może do niego dołączyć w trakcie. Podsumowaniem będzie wystawa poświęcona pozytywnym i negatywnym przykładom szyldów reklamowych na obszarze realizacji projektu z wyróżnieniem najlepszych zdjęć.
– uczestniczyć w seminarium pt. „Reklama w historycznej przestrzeni miasta Bochnia” (termin zostanie ogłoszony z co najmniej 7 dniowym wyprzedzeniem).
Te wszystkie działania mają zachęcić podmioty/pracodawców prowadzących działalność w nieruchomościach w obrębie ścisłego centrum Bochni, do wzięcia udziału w przedsięwzięciu i realizacji nowych, zaprojektowanych form witryn, szyldów bądź reklam. Jako pierwsi, staną się wzorem i przykładem do dalszych zmian – czytamy w komunikacie.
Dla sprawnej realizacji tego zadania, a w przyszłości dostosowania wszystkich reklam w Bochni, do wymagań ustanowionych poprzez tzw. Ustawę Rewitalizacyjną, ruszył serwis internetowy www.piekna-bochnia.pl. Zawarto tam informacje na temat tego projektu oraz ankietę, dotycząca reklam w centrum miasta.
Zachęcamy wszystkie podmioty funkcjonujące w sąsiedztwie Rynku oraz ul. Kazimierza Wielkiego, zainteresowane zmianą wizerunku swoich witryn i szyldów oraz innych nośników, do zgłoszenia się i udziału w projekcie. Przeprowadzone działania i konsultacje posłużą opracowaniu rekomendowanych rozwiązań projektowych w docelowym katalogu reklam, a przyjęte wzory witryn, szyldów i reklam zostaną opublikowane oraz poddane uzgodnieniom z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków – czytamy dalej.
Wspomniana wyżej akcja fotograficzna – w formie spaceru fotograficznego – ma w jak największym stopniu zobrazować mieszkańcom i przedsiębiorcom istniejący chaos reklamowy i wizualny w historycznym centrum miasta. Spośród wykonanych fotografii zostanie wybranych kilka reprezentatywnych oraz odbędzie się ich wystawa, która zostanie otwarta podczas seminarium pt. „Reklama w historycznej przestrzeni miasta Bochnia”
Planowane jest również udzielenie właścicielom/najemcom z tego obszaru, bezpłatnych porad specjalistów z zakresu marketingu, grafiki użytkowej i ochrony zabytków. Wszystkie projekty aranżacji szyldów, witryn nawiązywać powinny do bogatych tradycji rzemieślniczych i kupieckich Bochni. Chcemy żeby projekty przewidywały wykorzystanie naturalnych rozwiązań materiałowych z preferencją dla szyldów ażurowych z elementami kutymi, wykonanymi z drewna lub metaloplastyki.
Końcowym efektem projektu będzie wyłonienie 12 najbardziej aktywnych i zaangażowanych właścicieli bądź najemców lokali handlowo-użytkowych, którzy usuną obecne reklamy, zamontują estetyczne, wpisujące się w charakter miasta, nowe nośniki reklamowe wg opracowanego katalogu.
