Jeden bilet na różne środki transportu w Małopolsce

Od pierwszej połowy 2015 r. będzie można korzystać z Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (MKA). To system, który będzie integrował dostępne na terenie województwa małopolskiego usługi związane z publicznym transportem zbiorowym.

Małopolska Karta Aglomeracyjna będzie nowoczesną i bezpieczną kartą zbliżeniową. Będzie też dostępna w postaci aplikacji mobilnej dla systemów iOS, Android i Windows Phone. Małopolska Karta Aglomeracyjna będzie zintegrowanym biletem, umożliwiającym korzystanie z różnych środków transportu w różnych miejscach Małopolski, parkingów, a w przyszłości także innych usług – np. biletów wstępu do muzeów.

Porozumienia w sprawie przystąpienia do systemu MKA podpisali w urzędzie marszałkowskim Marek Sowa – marszałek województwa małopolskiego, Roman Ciepiela – wicemarszałek Małopolski, Jacek Majchrowski – prezydent Krakowa, Henryk Słomka-Narożański – wiceprezydent Tarnowa, Stefan Kolawiński – burmistrz Bochni i Adam Najder – burmistrz Skawiny.

Małopolska Karta Aglomeracyjna to część dużego przedsięwzięcia – budowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Chcemy zachęcić mieszkańców, aby częściej korzystali z transportu zbiorowego, zwłaszcza w tych miejscach, gdzie ruch jest największy – mówił marszałek Marek Sowa. – Małopolska Karta Aglomeracyjna to jeden z tych projektów, które mają ułatwić podróżowanie po regionie. Nie tylko wprowadza zintegrowany bilet, ale również daje możliwość współpracy z wszystkimi kartami, które już funkcjonują na terenie województwa.

System MKA będzie uruchamiany systematycznie w miastach, które podpisały porozumienia. Na początku użytkownicy MKA będą korzystać z karty przy zakupie biletów okresowych na przejazdy komunikacją miejską w Krakowie i Tarnowie oraz koleją w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pasażerowie SKA będą też mieli możliwość płacenia za pomocą MKA za przejazdy jednorazowe w systemie chceck-in chceck-out. Ta usługa będzie dostępna już niebawem także w tarnowskiej komunikacji miejskiej. Poza tym karta będzie też umożliwiać korzystanie z parkingów Park&Ride przy węzłach przesiadkowych w Tarnowie, Bochni i Skawinie (powstaną do połowy 2015 r.).

MKA będzie dopasowana do już istniejących systemów Krakowskiej Karty Miejskiej i Tarnowskiej Karty Miejskiej. Dzięki temu użytkownik MKA będzie mógł korzystać z automatów obu tych systemów. Oprócz tego powstanie sieć automatów MKA na wybranych przystankach szybkiej kolei, w rejonie węzłów przesiadkowych, dworców i na lotnisku w Balicach.

Ktokolwiek będzie korzystał z pociągu, komunikacji miejskiej w Tarnowie, Krakowie czy też będzie korzystał z biletu okresowego Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, będzie mógł się posługiwać jedną z tych trzech kart – wyjaśniał wicemarszałek Roman Ciepiela. – Ważne są tu również inne nasze plany inwestycyjne. Będziemy kupowali nowe pociągi, 16 jest już zamówionych, kolejnych 20 zamierzamy kupić ze środków nowego RPO. W ten sposób do końca 2020 r. zapewnimy sto procent taboru niezbędnego do obsługi SKA.

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski: – Ten system będzie dotyczył także parkowania na parkingach Park&Ride. To (…) dla nas jest bardzo ważne bo będzie wpływać na ograniczenie ruchu samochodowego w Krakowie. W tej chwili mamy do czynienia z taką sytuacją, że większość osób mieszkających poza Krakowem dojeżdża do Krakowa autami. Być może ten system, przynajmniej częściowo, wyeliminuje ten ruch.

Wiceprezydent Tarnowa Henryk Słomka-Narożański mówił, że projekt ma duże znaczenie dla mieszkańców Tarnowa. Po zakończeniu remontu linii kolejowej znacznie skróci się czas dojazdu do Krakowa: – Z Tarnowa do Krakowa dojedziemy w 38 minut. Ale dużo czasu zajmuje przygotowanie się do podróży – znalezienie parkingu, kupienie biletu. (…) W przyszłym roku rozpoczynamy budowę potężnego parkingu wielopoziomowego po południowej stronie dworca. Z systemem MKA podróżowanie ma być łatwiejsze i szybsze, co docenią zwłaszcza studenci i osoby pracujące na co dzień w Krakowie: – Problem dostępu komunikacyjnego do stolicy naszego regionu zostanie zminimalizowany – dodał wiceprezydent.

W ramach systemu MKA, na trasach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Trzebinia – Tarnów, Wieliczka – Kraków i Podbory Skawińskie – Sędziszów, powstanie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Na przystankach zostaną umieszczone elektroniczne tablice informujące m.in. o czasie oczekiwania na szynobusy i przewidywanego czasu dojazdu do przystanku końcowego. Dane będą pochodziły z urządzeń GPS i RFID umieszczonych w pociągach i na przystankach SKA.

Aby otrzymać MKA lub uzyskać dostęp do aplikacji mobilnej trzeba będzie zarejestrować się w systemie przez internet lub w Punkcie Obsługi Klienta MKA. Każdy zarejestrowany użytkownik otrzyma dostęp do usług świadczonych w ramach MKA i będzie mógł tworzyć własne usługi, np. wykupić okresowy bilet kolejowy na trasie Kraków – Bochnia, bilet okresowy na komunikację miejską w Krakowie i abonament parkingowy w Bochni.

System MKA został zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwiał obsługę przejazdów jednorazowych a także mógł być rozszerzony o funkcjonujący na terenie województwa prywatny transport zbiorowy. Te rozwiązania zostaną wprowadzone w kolejnym etapie, który ma zostać zrealizowany do 2018 r. Stopniowo do systemu MKA będą włączane także inne usługi, np. bilety wstępu, karty lojalnościowe. Będzie go można rozbudować o usługi typu e-government czy e-health. To także atrakcyjne rozwiązanie dla turystów, którzy jeszcze przed przyjazdem do Małopolski będą mogli kupić bilety do muzeów, zapłacić za parkowanie czy bilet kolejowy.

Finansowanie MKA:

Etap inwestycyjny – opracowanie, wdrożenie i uruchomienie systemu MKA – 18,45 mln zł (w tym 85% dotacji)

Zarządzanie systemem MKA (przez okres 36 mcy) – 1 mln zł

Pełnienie roli operatora systemu (przez okres 36 mcy) – 4,5 mln zł.