Reklama

Czy części do BMW są drogie?

Tak. Koniec artykułu. W zasadzie nie ma się tu nad czym rozpisywać. A może jednak jest? Bo czy wszystkie części są drogie? Przecież musi być coś taniego? A jeśli jest, to dlaczego naprawy BMW kosztują zawsze małą fortunę? A może to wszystko spisek?

Spisku nie ma, ale ceny są wysokie

Wystarczy sobie rozkodować VIN dowolnego BMW – na przykład na bestvin.pl – żeby po liście wyposażenia już dojść do wniosku, że jeśli cokolwiek się tu zepsuje, to trzeba będzie poświęcić sporo pracy i niemało kasy, żeby usterkę usunąć. Nawiasem mówiąc, to jeden z najpoważniejszych powodów, żeby przed zakupem używanego BMW prześwietlić je na checkcardna.com. Ale o co chodzi? O to, że wiele systemów w BMW, choć ma swoje odpowiedniki w autach innych marek, korzysta z patentów własnościowych. Przy nowszych autach może to oznaczać brak dostępności części zamiennych spoza oficjalnej dystrybucji, natomiast przy starszych, nawet jeśli można dostać zamienniki, to muszą one być produkowane w mocno specjalistycznych zakładach, a więc ich koszt też z automatu będzie dość wysoki.

 

Cena ta sama, ale jakość już nie zawsze

Trudno odmówić słuszności krytykom BMW. Marka, która kiedyś słynęła z produkcji bezawaryjnych aut, trochę podupadła. Zgoda – raczej nie widuje się modeli z tym logo w czołówkach rankingów awaryjności, ale dziś już lista potencjalnych awarii mocno się wydłuża. I częściowo odpowiada za to na pewno wzrost poziomu skomplikowania konstrukcji, ale trudno nie zauważyć, że choć ceny aut z logo BMW – delikatnie mówiąc – nie są niskie, to już jakość materiałów, z których się je produkuje, naprawdę mocno spadła w ciągu ostatnich 20-30 lat.

Jasne – można winić eko-normy, można odwoływać się do tego, że lepsze sterowanie komputerowe pozwala oszczędzać części, które mogą być nieco słabsze, ale to wszystko powinno mieć rozsądne granice.

 

Są problemy z używkami, więc ceny będą rosły

Jest jeszcze jedna przyczyna, która sprawia, że części do BMW nie będą tanie. Chodzi o brak dobrych, niezmęczonych używek. Spora część tych samochodów jest użytkowana, by to oględnie nazwać, niezgodnie z instrukcją. To oznacza, że auta idące na demontaż są naprawdę mocno wyeksploatowane i niewiele dobrych, sensownych części można z nich wyciągnąć. A to z kolei sprawia, że siłą rzeczy pojawia się większe zapotrzebowanie na części nowe, a że popyt powoduje wzrost cen, to odpowiedź widać od razu. Zresztą trzeba też oddać uczciwie, że jeśli części mają być wykonane z odpowiednio dobrych materiałów i w konieczną precyzją, to tanie po prostu nie będą.

 

Czy części do BMW są na tyle drogie, żeby tych aut nie kupować?

I to chyba najważniejsze pytanie całego tekstu. Bo naprawy BMW nie będą tanie, ale jeśli nie trzeba będzie wymieniać zbyt wiele części, to przecież nadal może się to opłacać. A jak to wygląda w rzeczywistości? Cóż – zakup używanego BMW wiąże się z koniecznością wymiany przynajmniej na starcie sporej części nietanich elementów eksploatacyjnych. Później jednak – wybrawszy sensowny model z odpowiednio dobrej serii – można naprawdę na długo mieć spokój z naprawami. Części będą więc nadal drogie, praca mechanika też swoje pochłonie, ale w ostatecznym rozrachunku nie jest to na tyle dużo, żeby z góry rezygnować z BMW.