Reklama

Black Friday i Black Weeks w Polsce

Czas, gdy jesteśmy zewsząd bombardowani informacjami typu: „wielkie obniżki nawet o 70% czy 80% – tylko dzisiaj!” zapala lampkę w naszej głowie. Tak właśnie sklepy, zachęcają nas do tego, abyśmy uczestniczyli w okazjach związanych z Black Friday czyli inaczej Czarnego Piątku. Czemu jednak wielkie wyprzedaże wypadają akurat pod koniec tygodnia i dlaczego wyprzedaże są „czarne”?

 

Już niedługo, cała nasza uwaga, będzie zajmowana przez wymowne i zachęcające reklamy, które informują o bardzo dużych promocjach. Niektóre sklepy będą oferowały wyprzedaż tylko tego dnia, inne natomiast będą przeciągały swoje wyprzedaże tygodniami – tzw. Black Weeks. Czy jednak jest to opłacalne i czy warto z takich wyprzedaży skorzystać? Zanim do tego przejdziemy, warto zagłębić się w genezę pojęcia Black Friday.

Dlaczego piątek, a nie inny dzień tygodnia?

Stany Zjednoczone, z których właśnie przejęliśmy to święto, od 1621 roku,  każdy ostatni czwartek listopada traktuje jako pamiątkę po pierwszych dożynkach, które odbywały się w kolonii Plymouth. Kolejnym dniem po czwartku jest owy piątek, który zaczął być uważany za początek szału przedświątecznych zakupów. Sklepy, aby umożliwić klientom rozgrzewkę w ferworze wielkich zakupów, oferują bardzo duże promocję na swój asortyment.

Dlaczego „czarny” piątek?

Historia, która wiąże się z nazwą tego dnia, dotyczy sposobu zapisu zysków i strat dla amerykańskich handlowców. Okres sprzedażowy do listopada, był dla nich zwykle bardzo mierny i w okolicach tego miesiąca, notowali w najniższe obroty porównując cały rok kalendarzowy. Oznaczali oni swoje słabsze miesiące i dni tuszem koloru czerwonego. Jak można wywnioskować, do podkreślania rentownych okresów używali oni tuszu koloru czarnego. Czas wzmożonych sprzedaży następował po święcie dziękczynienia i stąd prawdopodobnie wzięła się nazwa tego koloru.

Do tej pory, zauważamy taką tendencję. Koniec listopada/początek grudnia to rekordowe wyniki sprzedaży większości branży na całym świecie. Rok za rokiem, konsumpcja w każdej dziedzinie się zwiększa, a zyski sklepów rosną. Nic dziwnego, w końcu sklepy serwują nam wielkie obniżki rzędu nawet 90%. Jeżeli mamy możliwość kupna produktu, który i tak chcieliśmy kupić w niższej cenie, to czemu nie.

Black Friday w Stanach Zjednoczonych a w Polsce

Okazje, nie zawsze niestety bywają takie, na jakie wyglądają. Częstą praktyką sklepów jest zawyżanie cen bezpośrednio przed wyprzedażami, aby potem obniżyć je do tych początkowych. W naszym kraju, jest to temat jeszcze dość raczkujący, jednak z roku na rok widać znaczną poprawę i większość sklepów oferuje bardzo duże rabaty na swoje produkty, ponieważ chcą zbudować dłuższa relacje z klientem. W Polsce również, poza Black Friday, sklepy często tworzą tzw. Black Weeks, czyli wydłużony okres wyprzedaży.

Stany Zjednoczone natomiast, obchodzą ten dzień bardzo hucznie. Na ulice wychodzą dziesiątki tysięcy ludzi złaknieni dużych promocji. Zachęcają do tego olbrzymie promocję stosowane przez domy sprzedażowe, ale też bardzo dobra reklama i popularność tego święta w tym rejonie.

Jak kupować w Black Friday?

Czarny piątek rządzi się kilkoma regułami, które musimy poznać, aby naprawdę zapolować na bardzo duże zniżki. Możemy wtedy upolować interesujący nas produkt od 20% do nawet 90% taniej. O czym więcej należy pamiętać?

Lista na Black Friday

Tworząc taką listę, jesteśmy w stanie zapanować nad naszymi wydatkami i powstrzymać się od kupna niepotrzebnego produktu. Najlepiej stworzyć ją przed wizytą w sklepie. Nie chodzi o to, żeby gromadzić przez cały rok stertę rzeczy do kupienia, czekając na wielkie promocje, lecz gdy nadarza sie okazja zaoszczędzić, warto skorzystać.

Kolejną sprawą jest upatrzenie produktów przed wyprzedażą. Przejdźmy się na tydzień-dwa przed tym świętem do sklepów i wypatrujmy tam interesujące nas rzeczy. Zaobserwujmy ich cenę i spokojnie oczekujmy ich obniżenia. Jeżeli odpowiednio wcześniej nie podejmiemy decyzji o zakupie danego produktu, później może nam być zdecydowanie ciężej. Wybierzemy wtedy coś, co może nie spełnić naszych oczekiwań.

Jeżeli mamy listę rzeczy, którą chcemy kupić, warto dokładnie zbadać ile kosztuje. Chwytliwe slogany, czasami mogą mówić coś innego niż jest w rzeczywistości. Praktyką niektórych sklepów jest podawanie tej samej ceny produktu, tyle że z barwną etykietą „wyprzedaż”. Ma to spowodować potencjalny wzrost zainteresowania przedmiotem, jednak nie jest to dla nas żadna okazja. Warto więc zwrócić uwagę na pierwotny koszt przedmiotu, aby w późniejszym czasie móc go porównać z ceną wyprzedażową.

Czy Black Friday się opłaca?

Okres przedświąteczny to z pewnością dobry czas, aby szukać oszczędności. Wydajemy wtedy mnóstwo pieniędzy na ozdoby świąteczne, jedzenie i wszystko co związane jest z zapewnieniem miłej i ciepłej atmosfery podczas świąt. Dobrze jest więc, zastosować się do powyższych rad i po pierwsze złożyć w wizytę w sklepach przed promocjami, wybrać produkty, które nas interesują i zwrócić uwagę na ich ceny.

Black Weeks są też świetną okazją, aby zaopatrzyć się w prezenty na święta dla naszych bliskich i przyjaciół. Możemy sporo na nich zaoszczędzić wybierając się na zakupy w ten właśnie czas, nie czekając z tym do ostatniej chwili. Należy również uważać na sklepy, które pod przykrywką wielkich promocji tak naprawdę nie zmieniają cen swojego asortymentu, pozorując tylko wielkie wyprzedaże.