Reklama

Sposoby na to, jak dobrze zmotywować się do ćwiczeń w domu

Z powodu pandemii koronawirusa siłownie w całym kraju zostały zamknięte, co sprawiło, że wielu Polaków zaprzestało aktywnie dbać o swoje zdrowie i ciało. Brak odpowiedniego sprzętu, niewystarczająca ilość miejsca, brak motywacji i bezpośrednia bliskość wygodnej kanapy to niezwykle skuteczne wymówki. Jak zatem odnaleźć w sobie niezbędną do domowego treningu determinację?

Nic na siłę

Ambitne plany treningowe świetnie wyglądają na papierze, ale jeśli są zbyt obciążające, szybko z nich rezygnujemy. Gwałtowne, wymagające wielu wyrzeczeń zmiany trudno wytrzymać. Zamiast rewolucji lepiej postawić na powolną, ale skuteczną ewolucję. Metodą małych kroków zwiększaj liczbę powtórzeń danych ćwiczeń wraz z rozwojem Twojej wytrzymałości i kondycji. Jeśli masz duże problemy z motywacją, wybierz aktywność fizyczną, która sprawia Ci przyjemność. Nie zmuszaj się do ćwiczeń, których nie lubisz – zamiast planków, burpees czy pompek zacznij na przykład tańczyć w rytm swojej ulubionej muzyki lub wybierz się z psem na dłuższy spacer.

Satysfakcja

Nic nie motywuje tak do dalszej pracy nad sobą, jak zauważenie pierwszych pozytywnych efektów ćwiczeń. Warto codziennie o tej samej porze, na czczo, zaraz po wstaniu z łóżka, kontrolować swoją wagę. Jeżeli zależy Ci na zrzuceniu kilku zbędnych kilogramów, zainwestuj w sprzęt, który oprócz wagi wskaże również procentową zawartość tkanki tłuszczowej, zawartość wody w organizmie oraz stopień masy mięśniowej. Określ wskaźnik swojej efektywności i wyznaczaj realistyczne cele. Możesz na przykład obiecać sobie, że po miesiącu ćwiczeń pompek, zamiast 5 w serii zrobisz ich 10. Motywacja i satysfakcja gwarantowane! Ponadto dobrym pomysłem okaże się zaangażowanie we wspólne ćwiczenia innych domowników, co sprawi, że nużące dotychczas treningi staną się formą wspólnego spędzania czasu. Warto nawzajem motywować się do działania!

Inwestycja

Zainwestuj w domowy sprzęt sportowy. Mogą to być zarówno niedrogie przedmioty, takie jak m.in piłka do pilates, obciążniki na kostki, nieduże hantle czy mata do ćwiczeń, jak i bardziej zaawansowany sprzęt – atlas, drążek albo rower stacjonarny. Bez względu na to, jaki budżet przeznaczysz na akcesoria sportowe, pozbędziesz się jednej z najczęstszych wymówek brzmiącej: „nie mam jak ćwiczyć w swoim mieszkaniu”. Kładź swój nowo nabyty sprzęt w widocznym miejscu, np. w salonie lub sypialni – w ten sposób łatwiej będzie Ci pamiętać o regularnym treningu. Istnieje wiele metod ćwiczeń w domu. Jeśli chcesz poznać jedną z nich, zachęcamy do lektury poniższego artykułu: Martwy ciąg – na czym polega popularny deadlift?.

Nagroda

Każda ciężka praca powinna zostać odpowiednio doceniona. Sport to nie tylko poświęcenie, łzy i pot – to także satysfakcja, endorfiny i nagroda. Bądź dla siebie sprawiedliwym „szefem” – za dobrze wykonany trening, wytrwanie w ćwiczeniach lub osiągnięcie czegoś dotychczas niemożliwego, nagradzaj samego siebie. W jaki sposób? To zależy tylko od Ciebie i Twojego indywidualnego gustu. Jeśli lubisz czytać – zamów kolejną książkę, której nie planowałeś kupić w tym miesiącu. Jeśli uwielbiasz spędzać czas przed konsolą – podaruj sobie nową grę. Pamiętaj jednak, aby wartość nagrody była adekwatna do osiągniętego sukcesu.

Trening w domu może być nie tylko przyjemnością – z czasem może zamienić się w prawdziwą pasję.