Reklama

Narty freeride – sprzęt do zadań specjalnych

Freeride to styl wymagający specyficznego sprzętu narciarskiego. Odpowiednia konstrukcja, szerokość, a przede wszystkim wyporność wyróżniają narty freeride wśród innych modeli. Wybierając się poza trasy musimy przygotować się na konieczność zakupu odpowiedniego sprzętu, ale i wcześniej zdobyć umiejętności na utwardzonym stoku. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej nartom do jazdy w puchu.

 

 Szerokość nart freeride

Modele przeznaczone poza przygotowane trasy już na pierwszy rzut oka można odróżnić od nart zjazdowych. Ich szerokość pod butem została znacznie zwiększona, by zapewnić lepszą wyporność i łatwiejsze płynięcie po powierzchni śniegu. Prawdziwe narty freeride powinny pod butem być szerokie na przynajmniej 100 mm, by nie zakopywać się w śniegu. Konstrukcja przeznaczona do jazdy w puchu musi być również lekka, a dziób i ogon szersze od talii. Wykorzystanie lekkich materiałów w budowie nart sprawdzi się również podczas podejść, gdy deski trzeba przypiąć do plecaka. W modelach freeride doskonale sprawdza się carbon, który powoduje, że te są niezwykle skrętne i intuicyjne w wyczuciu.

 

 Długość modeli na puch

Tutaj znajdujemy kolejną różnicę od klasycznych nart zjazdowych. W przeciwieństwie do nich, deski do freeride wybieramy dłuższe od naszego wzrostu o przynajmniej 15 cm. Im większa powierzchnia narty, tym lepsza wyporność. Jeżeli narty są wyjątkowo lekkie możemy spokojnie pozwolić sobie na różnicę wynoszącą nawet 20 cm, nie tracąc na zwrotności i sterowności.

 

 Rocker w konstrukcji freeride

Trudno obecnie o narty, które rockera nie posiadają. Wygięta na jednym lub obu krańcach narta ma większe możliwości wzniesienia się ponad śnieg, a także jest łatwiejsza w skręcaniu, ze względu na zawężanie go poprzez szybsze łapanie krawędzi. Rocker można łatwo dostrzec przykładając deski do siebie ślizgami – ich środek powinien się stykać, a końce od siebie odstawać. Na rynku istnieją nawet narty z pełnym rockerem, lecz ze względu na słabą dostępność często pozostają jedynie marzeniem zapalonych miłośników freeride.

 

Źródło: Sklep narciarski i snowboardowy SnowShop.pl

 

Technika jazdy

 

Poruszając się w świeżym puchu należy znacznie bardziej rozważać każdy swój ruch. Zwłaszcza niekontrolowane, sztuczne ruchy górnej części tułowia potrafią wyprowadzić nasze ciało z równowagi i wywołać poślizg nart. Już na przygotowanym stoku warto obserwować swoje reakcje, czy przy starcie nie próbujemy wyrzucać rąk do przodu. Równowaga ciała jest bardzo ważna, by przy pierwszej próbie nie zakopać się w zimnym puchu. Narty podczas jazdy po pustych przestrzeniach powinny być rozstawione na szerokość naszych bioder, między drzewami należy trzymać je szerzej. Kijki służą za przedłużenie naszych rąk, zapewniające dodatkowy kontakt z podłożem, bez przesadnego machania. Najważniejsze, by nie wykonywać sztucznych, gwałtownych ruchów i nie próbować jeździć jak zawodowcy na slalomie gigancie.

 

 Narty freeride to bardzo specyficzne konstrukcje, o wąskim zastosowaniu. Dobrze dobrane potrafią zapewnić użytkownikowi doskonałą zabawę i możliwość poznawania nowych terenów, nigdy nie widzianej dotąd strony gór. Ważne jest jednak, by przed jazdą w świeżym puchu odpowiednio się przygotować i dobrze wyćwiczyć technikę, by nie zniechęcić się i nie mieć problemów w ciężkim terenie.

 

Nie jesteś jeszcze przygotowany na sezon narciarski 2019/2020? Kup w sklepie online -> SnowShop.pl lub odwiedź jeden z naszych punktów stacjonarnych: 

1,2) Warszawa, ul. Wrocławska 25 oraz ul. Ostrobramska 38b

3) Gdańsk, aleja Grunwaldzka 211

 

Źródło: Sklep narciarski i snowboardowy SnowShop.pl