Reorganizacja Starostwa. Będzie uszczuplenie kadr?

Zaraz po objęciu urzędu starosta Ludwik Węgrzyn nie ukrywał, że w jego ocenie struktura urzędu jest zbyt rozbudowana. Na pewno zmiany kadrowe będą – zapowiadał w rozmowie z mojaBochnia.pl. Niebawem wejdzie w życie reorganizacja Starostwa.

Gdy opuszczałem ten urząd 8 lat temu, było tu 76,5 etatu. Dzisiaj jest 129. Żaden system nie zdzierży takiej wypłaty – mówił 16 grudnia 2014 roku w rozmowie z mojabochnia.pl starosta Ludwik Węgrzyn. Zwracał wtedy uwagę na rozbudowaną strukturę urzędu. Chyba, że ktoś przyjął taką metodę do walki z bezrobociem – żartował.

Wiem, że każdy chciałby mieć pracę, rozumiem to doskonale, tylko każde miejsce pracy nie może być miejscem do radosnego spędzania czasu. Tu się musi pracować, czy się to komuś podoba, czy nie, rozpoczynając od starosty. Jak pojechałem do wojewody i usłyszałem, że geodezja w powiecie bocheńskim w sensie pracy i zasobu geodezyjnego, jest na ostatnim miejscu w województwie, a jest tu zatrudnionych z 20 osób, to mnie zalała nagła krew z buraczkami. Temat digitalizacji nierozpoczęty, ludzie stoją w kolejkach i tygodniami czekają na wyrys z mapy. A można to zrobić elektronicznie, tak jak się pobiera księgę wieczystą. Wchodzi się, płaci się, klika się i ma się kupioną mapę – kontynuował starosta.

Na ostatnią sesję rady powiatu przygotowano projekt zmian w organizacji urzędu. Jego szczegółami był zainteresowany m.in. były starosta, a obecnie radny Jacek Pająk. Chciałbym mieć informację, czy w wyniku tych zmian w regulaminie organizacyjnym liczba pracowników w jakiś sposób się zmieni, zmniejszy, zostaną wprowadzone jakieś ograniczenia kadrowe, czy wzrośnie czy zmaleje ilość etatów dyrektorskich, czy mają państwo obliczone koszty finansowe takiej zmiany czy to jest neutralne dla budżetu powiatu? – dopytywał.

Forma ulegnie zmianie, treść pozostanie ta sama – podkreślił starosta Ludwik Węgrzyn. Stwierdził, że obecnym problemem urzędu jest „piętrowe sprawowanie nadzoru”. Podaję przykład: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie występuje do Wydziału Zarządzania Kryzysowego i poprzez ten wydział każda sprawa idzie dopiero do kierownictwa starostwa i do zarządu. Dla mnie jest to tak rozbudowany system kierowania, że nazwałem to Bizancjum. Chcemy przede wszystkim zlikwidować komórki pośrednie, czyli referaty. Wydziały są tak niewielkie, że podział na referaty uważamy za zbędny. Natomiast dla potrzeb kierowania wydziałami, planujemy utworzyć zespoły. […] Widzimy też potrzebę spłaszczenia struktury organizacyjnej. Zmiany, które proponujemy, wiążą się z uproszczeniem organizacyjnym starostwa, co powinno pociągnąć za sobą nie tylko odbiurokratyzowanie urzędu, ale także wymierne oszczędności finansowe – mówił Ludwik Węgrzyn podczas ostatniej sesji rady powiatu.

Starosta zaznaczył, że nie przewiduje „drastycznego zmniejszenia zatrudnienia”. Będą to raczej ruchy wewnątrz, ale nie wykluczamy też, że będzie trzeba przyjąć kilku specjalistów z zewnątrz i ich wymienić w zależności od posiadanych kwalifikacji – mówił Ludwik Węgrzyn. Dodał, że tegoroczne wydatki na funkcjonowanie urzędu nie przekroczą założonych w budżecie 8,8 mln zł.

Dotychczasowa struktura Starostwa Powiatowego w Bochni:

1. Wydział Architektury i Inwestycji, w tym:
a) Zespół ds. Architektury i Budownictwa
b) Zespół ds. Inwestycji i Rozwoju

2. Wydział Bezpieczeństwa, Oświaty i Spraw Społecznych, w tym:
a) Zespół ds. Zarządzania Kryzysowego
b) Zespół ds. Spraw Społecznych
c) Zespół ds. Edukacji
d) Powiatowy Rzecznik Konsumentów

3. Wydział Finansowo-Księgowy

4. Wydział Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska, w tym:
a) Referat ds. Ewidencji Gruntów i Budynków
b) Referat ds. Gospodarki Nieruchomościami
c) Referat ds. Ochrony Środowiska
d) Geolog Powiatowy

5. Wydział Komunikacji i Transportu, w tym:
a) Referat ds. Rejestracji Pojazdów
b) Referat ds. Wydawania Uprawnień do Kierowania Pojazdami

6. Wydział Obsługi Zarządu i Rady

7. Wydział Organizacyjny, w tym:
a) Samodzielne Stanowisko Pracy – służba BHP
b) Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Archiwum
c) Zespół ds. Obsługi Prawnej

8. Biuro Audytu i Kontroli Wewnętrznej

9. Kancelaria Dokumentów Niejawnych

10. Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej

Nowy podział:

1. Wydział Organizacyjno-Prawny, w tym:
a) Zespół Obsługi Prawnej
b) Zespół Obsługi Rady i Zarządu
c) Zespół Administracyjno-Gospodarczy

2. Wydział Finansowo-Księgowy

3. Wydział Rozwoju Powiatu i Inwestycji

4. Wydział Gospodarki Nieruchomościami

5. Wydział Architektury i Budownictwa

6. Wydział Komunikacji i Transportu, w tym:
a) Zespół Rejestracji Pojazdów
b) Zespół Wydawania Uprawnień do Kierowania Pojazdami

7. Wydział Spraw Społecznych i Zarządzania Kryzysowego

8. Wydział Oświaty, Promocji i Aktywności Społecznej

9. Wydział Geodezji i Kartografii, w tym:
a) Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
b) Zespół Ewidencji Gruntów i Budynków

10. Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa

W strukturze Starostwa są również wyodrębnione stanowiska podległe bezpośrednio Staroście:

1. Audytor Bezpieczeństwa Informacji
2. Audytor Wewnętrzny
3. Geodeta Powiatowy
4. Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych
5. Powiatowy Rzecznik Konsumentów
6. Samodzielne Stanowisko Pracy – służba BHP
7. Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Archiwum.

Zmiany organizacyjne wejdą w życie z dniem 20 kwietnia.