„PRZEPROSINY: Jan Truś przeprasza Marka Bzdeka za to, że w dniu 15 marca 2024 r. podczas konferencji prasowej przekazał nieprawdziwe informacje, co do kwoty wydatkowanej z budżetu Gminy Bochnia na wynagrodzenia wójta, zastępcy, skarbnika i sekretarza Gminy Bochnia, zarzucając przy tym Wójtowi Gminy Bochnia Markowi Bzdekowi rozrzutność, podczas gdy przekazane podczas konferencji dane dotyczące zarobków w/w osób obejmowały również wynagrodzenia współmałżonków zastępcy wójta oraz skarbnika, niezatrudnionych w Gminie Bochnia, czym wprowadził wyborców w błąd oraz naruszył dobra osobiste Wójta Gminy Bochnia Marka Bzdeka.”

DKF: film o legendzie rocka

Kino Regis i DKF Maciste zapraszają na pierwsze w 2014 roku spotkanie w ramach cyklu „Na styku” sztuki filmowej i muzyki. 25 kwietnia (piątek) będzie można zobaczyć fascynujący dokument „Uwaga! Mr. Baker” – opowiadający o legendarnym perkusiście Ginger Bakerze.

Ginger Baker – z gry na perkusji potrafił uczynić porywający spektakl. Jemu muzyka rockowa zawdzięcza spotkanie z rdzennymi afrykańskimi rytmami (m.in. w 1971 roku nagrywał z Nigeryjczykiem Felą Kutim). Największą sławę zdobył jednak grając u boku Erica Claptona w grupie Cream. Zespół ten zaskoczył publiczność na całym świecie niezwykle żywiołowymi koncertami zbudowanymi na formule jam-u. Spontaniczne improwizacje, rockowa dzikość, psychodeliczne interpretacje klasyków bluesowych stały się znakiem rozpoznawczym zespołu. Z Cream Baker wydaje trzy studyjne albumu, po czym następuje rozpad zespołu.

Po rozpadzie Cream, Clapton wraz Bakerem powołali do życia formację Blind Faith, która dorobiła się jednego albumu. Clapton następnie z powodzeniem rozpoczął karierę solową, Baker zaś stanął m.in. na czele Ginger Baker’s Air Force. Śladem swoich kolegów poszedł także Bruce, którego debiutancki autorski krążek „Songs for a Tailor” ukazał się w 1969 roku.

W późniejszym czasie Baker współpracował ponadto z wielkimi muzykami jazzowymi jak Gene Krupa czy Buddy Rich, dalej – z zespołami Atomic Rooster, Hawkwind, Trimmer and Jenkins, Public Image ltd., African Force, a także we własnych projektach – Energy i Nutters. W 1982 roku zamieszkał przez jakiś czas w Mediolanie (prowadził tam szkołę gry na perkusji), a w roku 1989 dołączył na krótki okres do grupy Jacka Bruce’a.

W roku 2007 „Stylus Magazine” umiejscowiło Bakera na szesnastym miejscu listy „50 najlepszych perkusistów rockowych”, zaś magazyn „Rolling Stone” przyznał mu trzecie miejsce w spisie „100 najlepszych perkusistów wszech czasów”.
W 2009 roku ukazała się autobiografia Bakera – „Hellraiser”.

Baker koncertuje do dziś, wraz ze swoją grupą Ginger Baker Jazz Confusion.

Reżyser Jay Bulger poznał Bakera podczas przygotowywania artykułu na jego temat dla magazynu Rolling Stone. Spotkanie to przerodziło się w wielogodzinny wywiad, przeprowadzony z muzykiem podczas trzymiesięcznego pobytu dziennikarza w odciętej od świata posiadłości Bakera w RPA. Wywiad z Bakerem uzupełniony jest wypowiedziami wybitnych postaci świata muzyki rockowej. Pojawiają się miedzy innymi Eric Clapton, Steve Winwood, Chad Smith, Tony Allen, Feli Kuti, Charlie Watts i Carlos Santana.

Dokumentując kolejne życiowe wyboje, jakich doświadczył Baker (rozwody, konflikty z dziećmi, problemy finansowe, uzależnienie od narkotyków), Bulger zarazem daje świadectwo jego niezwykłego talentu i pasji. Gorący temperament muzyka wydawał się stworzony do tego, by spożytkować go właśnie w grze na perkusji. Wspomnienie Bakera z dzieciństwa spędzonego w bombardowanym Londynie urasta do rangi metafory wybuchowego temperamentu muzyka; rockman mówi zresztą w którymś momencie, że uwielbia katastrofy. W tak burzliwym życiu Bakera jedyną stałą wydaje się właśnie rytm. W istocie, największym komplementem w jego ustach wydaje się przyznanie, że ktoś „ma wyczucie rytmu”. W filmie używa on tego zwrotu kilkakrotnie – niekoniecznie w odniesieniu do muzyków.

WYBRANE NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
2013 – Krakowski Festiwal Filmowy, Grand Prix – Najlepszy pełnometrażowy dokumentalny film muzyczny
2013 – Dwa Brzegi, nagroda publiczności.
Przed filmem krótkie słowo wstępne wygłosi Paweł Korta.

25 kwietnia (piątek), mała sala kina Regis, godz. 19.00. Bilety 10 zł i 5 zł (dla członków DKF)
Projekt dofinansowany ze środków Filmoteki Narodowej.